Flytta mamma och chinchilla ungar?
Fick i morse en kull på 3 ungar, alla pigga och friska och mamman mår också bra, men i buren finns en kant, trodde inte ungarna skulle kunna ta sig ditt (mamman kan ta sig ditt) men har nu hittat den ena ungen där bakom 2 ggr och den kan inte ta sig tillbaka själv, så skulle vilja byta bur till en bur där inte kanten finns.
Kan man byta bur? hur gör man det på bästa sätt utan att stressa dem?
Jag har bytt bur en gång när det kommit kull precis. Men det kan nog bero på hur din hona är. Min hona brydde sig inte om flytten.
Gör den nya buren färdig innan du börjar med flytten. Sedan tycker jag bara att det är att göra det så snabbt som möjligt och hålla koll på dem en stund efter och se att det är lugnt i buren.
Jag har bara gjort det en gång och det kanske finns någon annan som har större erfarenhet.
Men om buren de sitter i är farlig måste det ju göras något.
Jag tror inte de blir så stressade av att flytta faktiskt..
Och om det är så att de inte bör vara i buren pga att de kan fastna backom kanten så är det "enda rätta" att flytta ändå. :)
Gör färdigt nya buren helt bara - ha med deras mat och deras vatten flaska kanske även deras eventuella hängmatta, filt osv så luktar det lite "hemma " med :)
Vem fick ungar? :D ( Tänkte om det var cheester eller corinne (A) )
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se