Skaffa chinchilla
Hej! Jag är en snart 14 årig tjej som tycker väldigt mycket om djur :) 2014 fick jag upp ögonen för just chinchillor och tycker att de är otroligt fina och verkar som roliga och intressanta djur :) På de flesta sidor jag har läst på om chinchillor skriver de att dom inte är djur för barn. Vad tycker ni? Skulle en tonåring "klara av" chinchillor? Jag är djurvan i övrigt och har hund,häst och hamster och har haft gerbiler, kanin och katt tidigare. :)
Har även några frågor:
Många jag har sett har sina chinchillor i en garderob bra/dåligt?
Vad är viktigt för chinchillor i buren föruton ngt att gnaga på,sandbad och sitthyllor?
Skaffa vuxna eller ungar?
Är det någon skillnad temperaments mässigt på honor eller hanar?
Skvätter hanarna mycket när/om de markerar revir?
Tacksam för svar!
PS. kommer inte att skaffa chillor förens tidigast i höst så jag kommer att ha tid att läsa på osv ;)
Jag tror nog att en tonåring skulle klara av chillor. Det som är viktigt är bara att du förstår att det är djur med egen vilja som normalt inte föredrar att tex bli fasthållna eller massa gosade med. Samt att de bara ska ha den kosten som de behöver, inte enmassa annat.
Många jag har sett har sina chinchillor i en garderob bra/dåligt?
Jag tycker att det fungerar bra, framförallt väldigt lätt att bygga och utgå ifrån en garderob.
Vad är viktigt för chinchillor i buren föruton ngt att gnaga på,sandbad och sitthyllor?
Du har fått med det viktigaste, sen går det även att ha tex lerrör, hängmattor och både små kvistar och stora grenar
Skaffa vuxna eller ungar?
Det kvittar tycker jag. Är det vuxna så är det ännu viktigare att det är från ett seriöst ställe där chillorna är hanterade.
Är det någon skillnad temperaments mässigt på honor eller hanar?
Jag tycker inte det nej.
Skvätter hanarna mycket när/om de markerar revir?
Nepp!
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Spontant skulle jag bara vilja dubbelkolla om du är medveten om att chinchillor blir väldigt gamla, i jämförelse med andra gnagare, de blir hela 15-20 år. När man är fjorton så kan det hända mycket på bara tre år, eller om t.ex. fyra-fem år tar du studenten och vill kanske åka utomlands och jobba eller se dig runt om i världen. Tänkt då på att du inte bara kan "kasta bort" din chinchilla. Så för din del så är det kanske bättre om du kollar efter några omplaceringar på kanske 10 år gamla chillor.
Men om du redan är medveten och tänkt ordentligt över detta så är det väll bara att tuta och köra! 😛😃
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Oftast blir inte chinchillor 10-15 år gamla. Och det finns inte alls många som uppnår 10 år.
Jag skulle föreslå omplaceringar på 3-5 år som lämpliga nybörjarchinchillor!
#3 Jaha, då ber jag om ursäkt. 🤐 Det enda jag har hört är hur folk jämt ofta skriver att de blir uppemot 20 år…
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
#4 det sägs att chinchillor ska kunna blir 15-20 år gamla, men sanningen är den att dem ibland inte ens blir 10 år.
#5 Låter ju asskumt, vad beror detta på? 🤔
Om jag skulle gissa av uppfattningen jag fått och egna erfarenheter så är det nog mindre än en procent av chinchillorna som uppnår en ålder av 10 år.
Vad det beror på är nog en massa olika saker.
Olyckor, felaktig skötsel, fel kost och sjukdomar. Slagsmål med burkompis och komplikationer vid födslar hos honor är nog också ganska vanligt. Listan på anledningar kan nog bli ganska lång.
En del erfarna chinchillaägare säger att vid sju års ålder är det vanligt att många går bort.
Så det är viktigt att vi kan få ut information till chinchillaägare om lämpliga och säkra burar, korrekt skötsel och kost band annat. Då kan vi försöka undvika en del onödiga dödsfall. Så när vi tjatar här inne och försöker ge råd, så är de oftast välmenade och gives av omtanke om chinchillorna.
#0: Jag tror att du skulle kunna ta hand om Chinchillor.!💖