Är det en sjukdom?
Hej, det här var ju några månader sen, men jag undrar verkligen vad min chinchilla dog av. Det var en hona, pink white, och hon hette Smulan. Hon var verkligen den tamaste chinchillan jag har haft, hon mådde super bra, sprang ute varje dag och busade runt helt enkelt.
Hon var 2 år, väldigt ungt för att vara chinchilla, och hon skulle fylla 3.
Det började med att hon började bli väldigt ''seg'', hon ville alltid ut på kvällen så jag brukade ta en spring tur i mitt rum. Men sen så ville hon inte ut och var trött (på kvällen också). Jag tvingade inte henne att komma ut, så jag lämna henne ifred, men nästa dag gjorde jag samma sak, hon var trött, hängig, seg, allt möjligt. Smulan var såhär i några dagar så sen bestämde jag mig för att ta ut henne, jag gjorde det även fast hon inte ville det (för hennes bästa).
Hon var så trött så att hon somna på min mage framför tv:n på kvällen. Smulan låg där i 2 timmar, hon andades fortfarande. Sedan märkte jag att hon var förlamad i höger sida, så hon lutade sig åt ett och samma håll, och så gled hon ner i soffan så jag lyfte upp henne, la henne på min mage och lät henne sova.
Sedan la vi Smulan på golvet och skulle undersöka henne. Vi såg att hon inte kunde stå upp, hon var MYCKET lugnare än vad hon brukar vara. Smulan var inte sig själv. Jag fyllde på vatten flaskan och gav det till Smulan, men hon drack inte, hon öppna inte ens munnen.
Vi la sedan Smulan i hennes bur, vi gjorde det lite mer bekvämt åt henne så hon kunde sova. Vi tog hö och gjorde en liten säng av det och la det brevid henne.
Nästa dag så skulle jag kolla henne. Hon låg död på det stället. :(
Hon var så söt och mysig.
Jag tror att hon hade fått en hjärnblödning men jag vet inte riktigt…
Beklagar. De var ingen ålder på en chilla, mina är 9 och 20 år gammla. Jag tycker de låter som en hjärnblödning och kanske att hon hade några mindre blödningar innan den sista större som hon avled i.
#1 Vilken tur du har, 9 och 20 år! Hoppas att dina chillor lever länge utan massor av sjukdomar och sådant.
Jag har andra chillor som jag håller på med, men alla verkar friska så, jag har inget att oroa mig över.