Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 1498 ggr
agnesw
0

Höbriketter?

Min mamma är allergisk mot hö, men kan vi ha chinchillor ändå, om de får sådana höbriketter istället?

Anne.K
0

Det räcker inte med bricketter. De behöver riktigt hö då det är deras huvudsakliga föda. Det hjälper dom även att hålla tänderna friska att få tugga riktigt hö. Så hö måste chinchillor ha och det kan man inte ta ifrån dom. Så du får vänta tills du flyttat hemifrån innan du skaffar chillor om din mamma är allergisk.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Millchan
0

I farmar använder dom bara av höbriketter så det tror jag fungerar utmärkt, visst är vanligt hö det bästa självklart då chinchillan tuggar ner sina bakre tänder med det långa stråna och det innehåller bra långa fibrer som är viktiga för tarmarna med..

I annat fall kan du ha din chinchilla/chinchillor i ett eget rum där din mamma inte behöver gå in för då kan du ju ha höet i det rummet och stänga om dig med dina små ullbollar.
Har du ett riktigt bra hö så dammar det inte så jätte mycket och då kanske din mamma klarar av det om chillan/chillorna har ett eget rum som bara du sköter om.

Lyckatill och hoppas det löser sig 🙂

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Spjetan
2

Jag har uppfattningen att hö måste de ha för att slita ner de bakre tänderna så att de inte ska börja växa i "fel riktning" alltså in i käken vilket resulterar i olika former av tandfel.

Jag har ingen aning om hur det fungerar med detta på farmarna. Men jag kan tänka mig att om man har en pälsfarm är huvudsyftet att pälsa chinchillorna vid en relativt tidig ålder och då är det kanske inget större problem att ge höbricketter. Men om man vill ge sin sällskapschinchilla bästa möjligheten till ett långt liv är ett bra hö chinchillans huvudföda.

Min uppfattning är att höbricketter ger man som sysselsättning och godis. De kan även användas i nödsituationer om man blir utan hö ett par dagar. Jag anser inte att hö kan bytas ut permanent mot höbricketter.

Men att prova hur pass känslig din mamma är mot hö kan ju vara ett alternativ. Att köpa hem lite hö och lägga upp lite nytt hö ur påsen varje dag ungefär där du tänker att du kan ha din tilltänkta chinchilla. Då kan ju din mamma få känna efter hur det känns.

agnesw
0

Tack för svaren! Vi har testat med hö, men det funkar inte, inte ens i ett annat rum där hon inte går in. Så jag får vänta tills jag flyttar hemifrån:(

Millchan
0

Har hört själv lite olika om höbriketter men det är ju sant som spjetan säger att farmardjur pälsas i tidig ålder 8månader då pälskvaliteten är som bäst.

Det är tråkigt att höra att din mamma är så allergisk men kanske att du i framtiden hittar din chilla när du flyttat hemifrån.

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

agnesw
0

#5 Ja, tack :(