Bråkstakar
Sitter i vardagsrummet och plötsligt vi ett bekant pipande och skuttande. Chinchillorna bråkar tydligen.
Jag går dit och tar genast ut en av dem för att ja inte orkar med detta jäkla bråk. Ser inte att de bråkar, men det hörs.
Så nu sitter jag här med vår förvånansvärt tama greyhane.
De är två hanar. De är runt 10 år, den jag håller nu är något yngre. De har levt tillsammans största delen av deras liv.
Och där smet Chili ja…
Funderar på om de kanske borde separeras? Hur ska man åtgärda detta lilla problem?
Chili vill in i buren igen verkar det som.
Kanske får skynda på vårt andra burprojekt och separera dem någon vecka för att se om vår andra hanes päls har blivit bättre, det är till stor chans att det har blivit så av bråken. Mycket av päls runt öron/ögon har tappats, vi ringde vet. men de tyckte inte det lät allvarligt. Och det är inte ringrorm eller liknande heller då han har haft så et bra tag och varken människor eller andra djur i hushållet har liknande.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Tråkigt att de bråkar!
Men att separera dem i någon vecka låter inte bra tycker jag. Om du ska separera dem bör det göras permanent eller inte alls kanske. Om du separerar dem ett tag kan det bli ännu värre när du sätter samman dem. Men det är bara du själv som kan avgöra hur allvarliga bråken är och om separering behövs. Om de bråkar mycket kan en separering vara nödvändig, men då tror jag inte du ska försöka sätta ihop dem igen.
Och att päls har tappats runt ögon och öron kan bero på fungus. Inte nödvändigtvis ringorm. Du kan kanske sätta in en bild och visa hur det ser ut? Fungus kan behandlas ganska enkelt med ett pulver som kan köpas på apotek, Pevaryl. Det kan man ta på de pälslösa partierna och även ta i badsanden. Det kan ta ett tag att bli av med, men till sist brukar det ge med sig. Bråk brukar inte ge pälslöshet runt ögon och öron.
Tog isär dem typ 10min, och han ville ju bara tillbaka in in in. Sen så satt de och gjorde sånnahät tillfredställda ljud, och nu är det inget bråk liksom.
Vi har försökt behandla med Pevaryl också för den delen, men inget resultat alls.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_