Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 1832 ggr
[hyacinths]
2013-05-06 21:36
1

Gröt?

Jag har två Chinchillor här hemma och undrar om man kan blanda en gröt åt dem på havregryn, kruskakli och/eller vetegroddar? 

Ger detta till mina marsvinen när de behöver lite extra hull. Men nu är det den ena chillan som behöver lägga på sig lite.

Anne.K
2013-05-08 19:48
0

Man ska inte ge någon form av blöt mat till chillor då deras tarmsystem inte är anpassad för den typ av mat då de kommer ursprungligen ifrån Anderna där det mest är torrt gräs etc. Att få tag i som föda.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[hyacinths]
2013-05-08 21:00
0

Okej! Men vad kan man ge för att få dem att lägga på sig lite? 

Enligt uppfödaren så kan man ge dem vetegroddar 1 tsk, max en gång om dagen. Men det är inte tillräckligt då hon inte går upp, för övrigt får de fri tillgång på pellets och hö.

Ska nog tillägga att hon har haft en kull nyligen (hos uppfödaren), hon bor nu med sin dotter som då och då fortfarande försöker dia. Hon är 3 månader nu.
Hur länge är normalt att de brukar dia? Kan detta spela in att hon inte riktigt vill lägga på sig? Men i så fall vad brukar man ge till digivande honor för att de ska hålla hullet?

UlrikaD
2013-05-08 21:02
0

Mycket beror ju också på hur mycket hon vägde innan hon fick sin kull. Har hon tappat mycket?
Ungar kan snutta på mamman ett bra tag, men mamman säger ifrån när hon inte vill mer. Det är inte säkert att hon har mjölk utan det är mer en trygghet för bebisen att vara nära mamman.

Vet att en del ger mjölkpellets till sina honor som har eller har haft kull. Har aldrig testat det själv men finns att köpa hos en del uppfödare.

[hyacinths]
2013-05-08 21:12
0

Hur mycket hon vägde innan sin kull vet jag inte, då hon bodde hos uppfödaren. Har inte fått veta någon vikt. 

Uppfödaren sa att hon tyckte hon var lite tunn, men hon har heller inte lagt på sig så mycket sen hon flyttade hit. 

Mjölkpellets är något jag inte hört talas om. Finns det något annat som man kan få tag på i affär?

UlrikaD
2013-05-08 21:19
0

Det är ju ganska viktigt att veta ursprungsvikten för hon kanske inte har anlag för att väga mer. Då spelar det inte så stor roll vad man ger. Därför jag frågade:)

Det man kan köpa i affär är väl vetegroddar som du redan ger.

Det som kan bli fel är att hon äter sig mätt på vetegroddar och inte äter ordentligt med hö och pellets.

Vad ger du för sorts pellets? Har den rätt sammanställning för chinchilla? Och äter hon ordentligt med hö varje dag?

[hyacinths]
2013-05-08 21:26
0

Kan säga såhär, de trodde hon var en hane tills det helt plötsligt kom bebisar. Antar att det är därför det inte finns någon information om vikten som hon hade innan.

Jag är ju van med marsvin, de äter oändliga mängder hö. Så jag tycker ju att de inte äter något hö alls. (Vad jag har förstått så äter de inte på samma sätt som marsvin.)
Men jag tycker väl ändå att de skulle kunna äta lite mer hö. Men hur mycket är vanligt att de äter om dagen?

Pelletsen är Chinchillapellets ifrån djuraffären, innehåll står inte på då den endast ligger i en genomskinlig påse. Pellets äts däremot ganska mycket av.

UlrikaD
2013-05-08 21:32
0

Jämfört med marsvin så äter de inte lika mycket, men de ska ändå sitta och äta hö en hel del. Jag har tyvärr inte alls nån koll på mängd, men det kanske nån annan härinne har. Jag lägger in en stor näve hö på kvällen och den är borta på morgonen.

Försök ta reda på vad det är för pellets du har. Annars beställ gärna pellets från någon uppfödare. De flesta chilla-pellets som säljs i djuraffär är inte bra och då kanske man har problemet där. Att hon äter mycket av en dålig pellets och får i sig för lite hö.
Den pellets som kan säljas i lösvikt i djuraffär och är bra, heter Bello. Annars den som man kan köpa hos uppfödare heter Mästers, även kallad scaf-pellets.

Om man inte har koll på kön på sina djur så kanske man inte ska kalla det uppfödare.
Hur länge har du haft henne? Tog du någon vikt på henne när hon kom? Och har du någon vikt nu?
Om du tycker hon är tunn och behöver gå upp så kan det vara bra att hålla koll på vikten mer noggrant.
Men om hon var en liten chilla från början så kanske hon inte kan gå upp så mycket mer.
Däremot ska ju en chilla aldrig kännas tunn, oavsett storlek.

[hyacinths]
2013-05-08 21:44
0

Då äts det garanterat för lite hö! Ska försöka ta reda på vad det är för pellets och även försöka få tag på något bättre.

Jag har inte vägt henne alls, då jag inte riktigt vet hur jag ska göra för att få henne att sitta still på vågen. Men jag ska försöka väga henne, behövs bara ett nytt batteri till vågen just nu.

Det var inte uppfödaren som inte visste könet, hen köpte henne som hane. Men som jag uppfattade det som så kontrollerade hen inte könet, utan fick en överraskning när det väl kom bebisar.

Jajje95
2013-05-08 21:44
0

Ett alternativ är att ge hästfodret KRAFFT - grund. Tyvärr säljs detta bara i 25 kg säckar och chillan ska bara få en pellets om dagen. Jag tror(är inte säker) att dessa säljs i små säckar på chillautställningar. 

Hoppas det löser sig!

[hyacinths]
2013-05-08 21:53
0

Det ska jag titta på!

Tog precis upp henne för att känna lite närmare på henne, ärligt talat så tycker jag faktiskt att hon inte känns lika tunn som tidigare. Hon har faktiskt börjat bli lite rundare. 

Men detta med höet oroar mig!

UlrikaD
2013-05-08 21:59
0

Även om man köper ett djur som ett visst kön så bör man dubbelkolla. Man vet ju som sagt aldrig.

Försök att köpa hö av någon häst-bonde eller ridskola om du har i närheten. Det är oftast mest fräscht och nyttigt.

Angående krafft-fodret så kan det också hjälpa till, men återigen så måste man ha koll så de inte äter mindre av det de ska äta istället. Jag gav krafft förut till mina, det är väldigt populärt.

Om du har svårt att väga henne så stoppa henne i en transportbur och så väger du enbart transportburen också och drar av den vikten. Så har du vikten på chillan:)
Mina har lärt sig att sitta still i en skål, men transportbur funkar ju jättebra det med.

Men jättebra om hon känns lite tjockare.

Lägg gärna upp bild på henne och dottern ifall du har. Alltid roligt att se vem man pratar om:)

[hyacinths]
2013-05-08 22:09
0

Ja, det är sant. Men jag kan svara för uppfödaren. :)

Hö köper vi redan ifrån en bonde, balen vi har just nu är väldigt fin och fräsch. 

Eftersom jag har funderat på att köpa hästfoder till marsvinen, så skulle det vara bra med något båda kan äta utav.

Vilken bra idé, det har jag inte alls tänkt på. Då behöver jag införskaffa mig ett batteri så snart som möjligt.

[hyacinths]
2013-05-08 22:10
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ungen. :) 

Bilden är ifrån när de precis var nya här.

[hyacinths]
2013-05-08 22:11
0

Mamman :) Också bild ifrån när hon var ny här.

UlrikaD
2013-05-08 22:26
0

Grejen med krafft-foder är att de ska bara ha några såna åt gången. Inte någonting de ska äta som foder. Men då har du ju bra hö iallafall.

Väldigt söta:)

Vet inte om bilden är missvisande, men mamman ser lite tunn ut över nacken. Men det kan också var bildvinkeln. Bebisen är supersöt:)
Har föräldrarna stamtavla?

Millchan
2013-05-08 22:59
0

Vad gäller vikt så kan det ta ett tag innan man märker nån skillnad, ungar växer snabbt men vuxna brukar vara segare.
Jag ger mina som är lite tunna en kraft varannan dag och har märkt på sikt vikt upp gång och efter ett tag slutar jag ge kraft och kollar att dom fortsätter att lägga på sig av vanliga maten.
Väg gärna chillorna en gång i veckan och skriv upp så har du bra koll på dom.

Och som Ulrika säger mästerpellets är att rekommendera och kan köpas på utställningar samt hos uppfödare, nu blir det dock ingen utställning förens till hösten.

Lycka till med dina sötnosar 🙂

Bjuder på en bild på min bebishona Korah 4 månader

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

UlrikaD
2013-05-08 23:01
0

#16 Min beiga hane Hamlet 4 månader är kär i Korah säger han.❤️

Millchan
2013-05-08 23:51
0

#17 Det förstår jag, jag är också kär i henne 😃

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

[hyacinths]
2013-05-09 10:03
0

#15 Bilderna är precis när jag fick hem dem, hon har blivit lite större sen dess. Men ja, det är inte jag som är experten här. :)

De båda har stamtavla!

Okej, då betyder det då alltså att de automatiskt äter mer hö? (med krafft fodret)

#16 Om man jämför din Chilla där så kan jag nog hålla med #15 att hon är lite tunn över nacken på bilden. Nu ser hon finare ut.

Men det är väl som #16 säger, de växer lite långsammare. Det går ju sakta, men det går uppåt.

Väldigt fin din Korah är för övrigt. :)

UlrikaD
2013-05-09 18:38
0

#19 Hur menar du, automatiskt äter mer hö?
Tappade bort dig lite där kände jag:)

Vad är det för uppfödare till föräldrarna? Tyckte bebisen såg jättefin ut. Du hade inte pappan också?

[hyacinths]
2013-05-09 19:56
0

#20 Jag menade att om man inte ska ge fri tillgång på krafft fodret så bör de äta mer hö? Eftersom att det inte finns massa foder att smaska på. :)

Nej, jag har inte pappan.

Mamman är född på ett gymnasium. Men det står inte vem som är uppfödare till pappan på stamtavlan, utan det står bara att en Sanna Nordh är ägare, pappan heter Prime.

Vad roligt att du tycker att ungen är fin! :)

UlrikaD
2013-05-09 20:06
0

Jo, det är ju tanken att om man inte ger massa extra så ska de äta basfodret först och främst. Men några kraft kan kanske vara bra för henne.

Jag har en chilla som heter Prime;)
Fast han sitter här hemma.

baltazzarr
2013-05-09 21:58
0

Hejsan! Blir lite ledsen när jag läser detta! Att du inte börjar med att fråga den du köpte dom av! Jag kan då berätta att detta är två omplacerings chillor som kommer från mig! Det ringde en kvinna som behövde hjälp med att bli av med några chillor! Hon hade vad hon trodde honor i en bur å hanar i en! Men tydligen hade hon missat så det satt en hane med honorna! Alltså det var så denna ungen kom till! Hon som hade dom innan mig kunde inte mycket om chillorna! Jag tog då hem mamman, ungen å pappan! Pappan såldes vidare till Sanna! Men hon har inget med denna ungen att göra mer än att hon står som ägare till pappan när stamtavlan gjordes! Å som ja sa så hade hon ingen jätte bra vikt! Å det är inte jag som valt att honan skulle få denna ungen! Jag vet inget mera om dom än den info som står på stamtavlan. Mamman vägde 549 gram när hon kom till mig å gick upp till 578 gram när hon flyttade. Synd att du inte frågade förra veckan när du var här! Så hade du kunnat få med dig både mjölkpellets å kraft! Tråkigt att få veta detta på detta sättet!

Sofia "Fia" Grundström

www.vageloschinchilla.se

Reggad omplacerare i SCAF

[hyacinths]
2013-05-10 11:14
0

#23 Ursäkta att det blev såhär, men det är inte jag som har ansvar över Chillorna. Utan mina föräldrar, de är de som har bett mig att skriva det här. Jag vill inte heller att det skulle bli något mot dig, jag försökte undvika det så gott jag kunde. Då jag inte alls tycker att du har gjort något fel.
Jag har ingen jätte koll på hur det gick till när du fick hem Chillorna, jag vet bara det vi fick veta när vi köpte dem. Och det var så jag uppfattade det. Så jag ber om ursäkt om det blev något missförstånd!

Det var efter vi var hos dig som min mamma började fundera på detta, och jag hade då aldrig hört talas om dessa saker man kunde ge dem. Utan vi gav dem bara det som du tipsat oss om. 

Jag vill inte att det ska bli någon konstig stämning här, jag har som sagt inte ansvar över dem. Det är mina föräldrar som köpte dem till sig själva. Så jag har inte så bra koll på dem, utan det är för det mesta min mamma som vet.

CatchFatch
2013-05-12 13:24
0

Om man har väldigt tunna chillor så kan man ge Critical Care - finns att köpa hos en del veterinärer eller stora djuraffärer.
Detta brukar ges till marsvin, gerbiler, kaniner osv men vi har även gett till chillor som varit sjuka eller tunna.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

UlrikaD
2013-05-12 18:34
0

Fast Critical Care är ju mer för chillor som inte äter. Eller har svårt att äta. Det är mer protein och fett i Mästers än vad det är i CC t.ex. Men man kan få upp aptiten med det helt klart.