Liten chinchilla
Jag har en chinchilla tjej som är 9 månader och hon är ganska liten av sig och jag har sett de chinchillor som är 1 år gamla och de är ganska mycket större än henne och då undrar ju jag om det är normalt? Kan det vara så att det finns småväxta chinchillor? Hennes mamma var ganska liten också fick nämligen se mamman när jag hämtade min.
Här är en bild på henne. har tyvärr inga bra bilder på henne på denna dator.
Eller ska hon helt enkelt bara vara så liten? alltså för sin ålder? :S

Storlek beror väldigt mycket på arv och gener. Två stora föräldrar har ju större chans att få stora bebisar än två små.
Man rekommenderar ju att man inte låter djur under 500g gå i avel och de flesta uppfödare har väl 600g som minimigräns.
Viktigast är att hon är frisk och inte känns tunn över rygg och revben.
En bra sak kan vara att väga henne regelbundet. Hon ska aldrig gå ner i vikt nu, men hon kan gå upp i vikt tills hon kanske är två år gammal.
Bra hö och bra pellets och sen säger genetiken sitt:)
Okej tack för de bra svaret! Hon är pigg och äter bra så de är ju ingen fara med det men man börjar ju ändå fundera när man ser bilder på andra chinchillor..

De flesta uppfödare som ställer ut avlar ju för att chinchillan ska se ut så nära standarden som möjligt. Då är det större djur med nallebjörnshuvuden och bred nacke som gäller.
Sen finns det folk som avlar på djuraffärschillor eller små chillor som kanske inte alls har något annat fel annat än att de inte följer standarden för utseendet. Men är hur snälla, rara och trevliga som helst.
Och sen finns det folk som avlar på djur som inte borde avlats på överhuvudtaget.
Jo ja, de va ju inga utställning djur hon som jag köpte utav de va ju bara såna "vanliga" som hon tog en kull då och då på.
Mina två killar är också väldigt små, men äter bra och har energi till tusen… Så antar att vissa kanske helt enkelt blir små. Sen i det vilda finns det ju två typer av chillor, de som lever längst ner på bergen är mindre än det som lever upp på bergen så kan ju hända att våra små har dessa (små) gener i sig. Vem vet :)
Jo de kan nog va så för hennes syskon är väldigt små också har jag sett.