Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 759 ggr
Sonja E
0

Mina chillor äter inte pellets !

Först hade jag en chilla och han åt inte pellets, jag provade ett annat foder, en gnagarblandning, och den åt han. Köpte en till chilla för att min första inte skulle vara ensam och han åt pellets, ibörjan men efter han smakat på blandningen så åt han inte heller det mera. Har provat massa gånger och flera olika märken men vet inte mera vad ska göra.. Kan man blanda själv nån bättre blandning?

Millchan
0

Man bör inte ge chillor blandningar då chillornas tarmar inte tål det, vissa grönsaker gör att det blir gas i magen vilket är rent av farligt för chillor som inte fiser och kan dö av detta.

Nötter och fröer har mycket fett i sig och inte heller bra för chillan som lever av näringsfattig kost.

Samt av egen erfarenhet när jag inte hade själv denna kunskap så gav jag mina chillor blandfoder och båda mina dåvarande chillor åkte på tanfel och ena fick avlivas.

Nu använder jag och dom flesta uppfödare oss av Mäster Chinchilla pellets som sägs vara det bästa vi har i Sverige.
Väljer du att gå över till den så gör det succesivt, den pelletsen finns att köpa hos reggade uppfödare.

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem