Petig i matväg
Har en ensam gammal dam på 12 år, och hon är så jäkla petig i maten. Hon är en av sorterna som vill vara ensam.
Är ingen erfaren chinchillaägare men har ju frågat de på djuraffären, köper de påsarna där de står chinchillamat, hö, sedan brukar jag köpa de små pelletsen och torkade morötter faktiskt.
Men i nästan all chinchillamat man köper så är det ett par stora bruna/gröna pelletsar och hon totalt dissar dom, efter ett tag så samlar jag bara upp dom och slänger ut de till fåglarna, för matskålen är liksom full med bara dom.
Är det farligt att ge henne för mycket morötter?
Finns det något tips på chinchillamat annars? havregryn?
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Oftast är den mat man köper i djuraffärer inte bra mat och chillor ska inte äta grönsaker!
Den bästa maten är Mäster Chinchilla pellets som går att köpa från uppfödare och oftast billigare än djuraffärs maten.
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Ah, ja det måste vara sådant pellets som hon gillar att äta. Mindre sort som i vissa djuraffärer finns att köpa på lösvikt.
Men i de vanliga chinchillamatpåsarna vill hon knappt ha något ifrån.
Varför ska de inte ha grönsaker? Hon formligen älskar morötter, testade att ge en liten bit, så numera får hon en bit då och då som godis.
Hur funkar det med havregryn, eller annat man har hemma. Jag vet att russin är att se som godis och bara typ 3 per dag.
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Chillans basmat är ett bra hö. Det är där de får sin mesta näring. Mycket utav dygnets tid går åt att äta hö. Sen kommer pellets på en andra plats. Beställ Mästers av nån uppfödare, kostar inte så mycket att få hemskickat 1kg. Annars fråga efter Bello chinchillapellets på djuraffären, det är också ett bra märke.
Chillors magar är inte gjorda för att kunna bryta ner saker som grönsaker. De kommer inte från en sådan miljö där sånt finns.
Havregryn är mer godis och ges med fördel om man har en chilla med diarré för det binder ihop. Men en frisk chinchilla som får för mycket havregryn kan istället bli förstoppad och det är i sin tur farligt och kan leda till döden om man har otur. Men då pratar jag om för mycket havregryn. Men ska man ge nåt i havreväg så hellre hel havre då. Sånt som hästarna äter:)
Russin gav man när jag började med chillor för många år sen, men nu har man kommit fram till att det är alldeles för mycket socker i russin för att det ska vara bra för dom. De som fortfarande ger nån gång ibland ger väl något/några i veckan högst. Tre om dagen låter mycket.
Men hon har ju ändå levt tills hon var 12 år så det måste ju ha funkat ändå antar jag:)
Har du haft henne hela tiden eller kom hon till dig nyligen? Tänkte på det här med petig i maten. Om hon bytt hem nyss och det inte är samma mat. Eller om du haft henne länge om hon alltid varit petig med maten eller om det har börjat nyligen?
Ja alltså vi har inte gett henne russin 3 gånger per dag, utan någon gång ibland och då har det fått vara 3 som mest.
Jag har haft henne i ungefär 5år kanske. Jag har upplevt att hon har varit petigare i ett halvår ungefär kanske. Men hon är precis lika pigg som vanligt, har inga förstoppningar eller diarrer och hoppar och skuttar runt som en galning, tänderna ser också ut som de brukar.
Vi har väl inte nojjat så mycket utan tänkt att det har ju varit vinter, det är en gammal dams privilegium att vara lite petig. ;)