Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 788 ggr
Angel86
0

En liten fråga bara?

Har två chinchilla bröder på 8 månader som alltid har bott ihop.

Men idag så märkte jag att den ena av dom "försökte para sig" med den andra… 🤔

Min fråga lyder: Är chillor som hundar på det sättet att dom visar dominans så eller kan det vara så att en av bröderna faktiskt är en hona???

FYI: Eftersom vi fick hem dom för mindre än en vecka sen så vill jag inte redan nu kasta mig över dom för att kolla kön (om jag absolut inte måste), och hoppas väl någonstans att uppfödaren vi köpte dom av var 100% säker på att det är två bröder.

Hoppas att någon av alla Chilla älskare här inne kan upplysa mig lite 😍

UlrikaD
2

Alla djur har dominansbeteende och är det bröder så är det inte alls ovanligt att det förekommer lite dominanslekar emellanåt.

Är de såpass rädda att det inte går att ta i dom? Annars ska det inte vara några problem att lyfta och dubbelkolla kön lite snabbt.
Lättast är att hålla dom på mage med rumpan mot sig och lyfta lite på svansen. Man behöver inte hålla dom upp och ner eller nåt sånt:)

Men köpte du dom av en uppfödare och de är födda hos henne/honom så bör det ju vara rätt.

Angel86
0

#1 Ja än så länge är det så pass att en av dom bara knappt vågar närma sig och ska man byta mat mm. så skyndar dom sig ifrån så att man inte är för nära dom med handen. En av bröderna (Jacko) börjar väl sakta men säkert närma sig lite mer än den andra (Jumjum) och kom fram igår till min hand och naggade den lite för första gången! Men Jumjum håller sitt avstånd än.

Jag blev ganska orolig igår när dom fick in sitt bad i buren och jag snabbt fick se Jacko´s rumpa i någon sekund och tyckte direkt att den underdelen inte såg ut som Jumjum´s (han är väldigt renlig av sig och brukar ganska ofta tvätta sitt lilla parti) Så jag antar väl nu att det är på sin plats att kolla närmre på det där och kanske ringa uppfödaren och informera honom om det här, ifall det är som jag befarar att Jacko är en Jacki… 🤔

UlrikaD
0

Men du bör ju titta närmare på dom. Om uppfödaren är seriös så bör hon/han veta vilket kön det är vid 8 månaders ålder.
Visst, man kan se fel som nyfödd bebis, men bara någon dag efter så ser man ganska säkert.

Så jag tycker du ska kolla direkt.

Millchan
0

Ja det är nog bra att kolla på en gång då det kan ske en parning när som helst och är dom syskon så vore det inte bra alls samt att en hona bör inte paras förens hon är 1år!

Om du tittar där bak så ser båda rätt lika ut men hanen har ett mellanrum mellan rumpan och "flärpen" det har inte honan och är det det minsta lilla mellanrum så är det en hane samt att du kan se pungkulor på en hane men dom behöver inte synas helatiden!

Du vågar röra dina djur det är ingen fara, väg dom gärna också en gång i veckan så du har koll på att dom inte går ner i vikt för mycket (utan går upp istället) gör dom det så kan det vara nåt som är galet.

Lycka till med dina nya tussar!

Med vänlig hälsning/milla

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Angel86
0

Tack så jätte mycket för era bra svar! Nu har jag både dubbel kollat och trippel kollat och är nu 100% säker på att det är två bröder!

Det var obeskrivlig känsla att få hålla i sin lilla fluff för första gången trots omständigheterna ❤️

UlrikaD
2

De är inte så ömtåliga som de ser ut. De bara luras!😉

Millchan
1

#6 eller hur, dom tål en del 😃

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem