Går att få tam?
Hej!
För en månad sen fick jag hem min första chinchilla. Han är 10 år gammal och vädligt nyfiken men inte särskilt tam. Och jag undrar om man kan få en sån gammal chinchilla tam. Om någon vet några tips skriv det här snälla.
Det är klart han kan bli tam.
Pyssla om honom varje dag. Om han är lite blyg så kasta dig inte över honom och plocka upp honom det första du gör utan låt honom själv våga sig fram! Du kan t.ex börja med att locka honom med något han tycker är gott, typ ett russin eller lite vetegroddar i handen. Det går att lura de flesta chinchillor med dessa hjälpmedel…😃
Men aldrig för mycket av det goda. Russin sväller i magsäcken därför ska de inte få många. Någon enstaka ibland duger. Godis får djuren för våran egna skull.
Ju mer du håller på desto mer kommer han lita på dig och när han gör det blir han modigare och tillslut vågar han sig upp i handen, och då kan du lyfta ut honom ur buren. Märker du att han blir stressad, gör om det. Låt honom krypa upp på din hand själv. Du märker när han inte är rädd längre.
Jag hade en chinchilla som var lite blyg när han flyttade hit. Men han var ju dock inte 10 år gammal som din utan Jerry som han heter var bara några veckor gammal. Men uttrycket "man kan inte lära gamla hundar sitta" är en myt. Alla djur kan bli tama om man vet vad man har att göra med, oavsett om djuret är 10 dagar eller 10 år.
Här är en bild på Jerry som min syster tog igår när han myser på rygg i hennes knä. JA! Man kan faktiskt få en chinchilla riktigt tam, men till det kräver tålamod, tålamod och tålamod!
På bilden ser hans mage väldigt ruffsig ut. Men det är ju såååå skönt att bli kliad där!!
Nu kommer jag & knycker honom Lina! 😍

Men Jerry då!! Han har verkligen aldrig varit som alla andra barn den där.😃