Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 07-mat-utfodring-och-godis
LĂ€st 2582 ggr
ninapauline
0

GĂ„ upp i vikt?

Hej! 😃

Mina chinchillor Ă€r ganska smĂ„ tycker jag, dom vĂ€ger inte alls mycket. Har dock aldrig vĂ€gt dom, hur kan jag göra det?
I vilket fall som helt tror jag bĂ„da mĂ„ste gĂ„ upp lite, har ni nĂ„gra tips pĂ„ vad jag kan ge dem? Dem Ă€ter lotties kanin och marsvins pellets, tycker dock att de har Ă€tit mindre, Ă€n va de har gjort innan. De har Ă€ppelgrenar som de gnagar pĂ„ en hel del, och fint hö. De fĂ„r johannes bröd & russin lite dĂ„ och dĂ„.
Undrar ocksĂ„ om den pellets som natureschinchillas har Ă€r bĂ€ttre Ă€n Lotties som jag ger dem? De skrev till mig att det var dansk avelspellets som anvĂ€nds pĂ„ danska pĂ€lsfarmar. Undrar ocksĂ„ om sanden Ă€r bra? FrĂ„gar alltsĂ„ vad ni tycker! http://www.naturechinchillas.se/gallery_62.html
De Ă€r aktiva som vanligt, hoppar och skuttar osv.  

Tack pÄ förhand!

Cayenne*
0

Jag vÀger mina pÄ köksvÄgen. Jag stÀller en bunke pÄ bÄgen och lÀgger i chillan. Det Àr inte alltid de Àr villiga och Àr det totalt omöjligt, lÀgger jag chillan i en transportbur och vÀger alltihop tillsammans och sedan vÀger jag transporten tom och drar av det pÄ den gemensamma summan.

Om man ger chillorna godis, orkar de inte Àa sÄ mycket av maten, sÄ minska/sluta med godis. Mina fÄr Johannesbröd nÄgon gÄng, men mer sÀllan Àn en gÄng i veckan. Russin ger vi dem inte mer Àn om vi tycker att nÄgon verkar ha problem med hÄrd mage.

Jag Àr inte jÀttepÄlÀst om foder, men natures ska ha bra mat och sand, men tÀnk pÄ att de lÀgger ner, och nÀr de har sÄlt slut pÄ sitt lager, behöver du hitta nÄgon annan som har samma mat. Det Àr inte bra att byta maten till chillorna för ofta, och nÀr man vÀl byter, mÄste det ske lÄngsamt.

Jag rekommenderar dig att du köper pellets hos en uppfödare, för den maten Àr bÀttre Àn den som finn pÄ de flesta djuraffÀrer. MÀsters heter den pellets som de flesta anvÀnder i Sverige.

Huvudfödan för en chilla, Àr hö. Se till att ha ett bra hö och fyll gÀrna pÄ flera gÄnger om dagen, för mina chillor Àter som mest nÀr det Àr nypÄfyllt, sÄ om man fyller pÄ ofta, Àter de mer;)

Genom att vÀga chillorna en gÄng i veckan, hÄller man koll pÄ om de gÄr ner i vikt, vilket kan vara ett tecken pÄ att de Àr sjuka.

http://www.totoroschinchilla.n.nu/

ninapauline
0

Tack!

Vet du var jag kan fĂ„ tag i mĂ€sters chinchilla pellets? jag bor i helsingborg och kĂ€nner inte till nĂ„gon uppfödare hĂ€r

Zuzziquie
0

#2 Om du har trakterna förbi Eslöv nÄgongÄng sÄ bor jag dÀr och har bÄde MÀsters pelletsen och Witte Molen sand :) Annars kan jag skicka ocksÄ om det skulle vara lÀttare.

VÀnliga hÀlsningar Susanna
VÀrd pÄ Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Zuzziquie
0

Jag ska pĂ„ Drop-in utstĂ€llningen i Landskrona (http://chinchilla.ifokus.se/discussions/515d92168e0e74527700147f-drop-in-utstallning-i-landskrona?discussions-1) nu den 20:e. Det Ă€r ju nĂ€rmare för dig, sĂ„ vill du sĂ„ kan jag bara ta med foder + sand till dig dit? Men du kan ju skriva ett privat meddelande isĂ„fall!

Om det Àr sÄ att du tycker att de Àr lite smÄ osv, sÄ skulle det ju kunna vara perfekt att ta med dem till Landskrona sÄ kan du fÄ en bedömning pÄ dem. Kommer Àven ha med vÄg och vÀga alla djuren sÄ fÄr du en vikt pÄ dem ocksÄ :)

VÀnliga hÀlsningar Susanna
VÀrd pÄ Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

cinna
0

FortsÀtter:

Och om man dÄ som vi gjort gett dem fri tillgÄng pÄ bra hö och pellets (MÀsters), och man vill att de ska öka i vikt Àn de gjort sÄ hÀr lÄngt?
GÀller tvÄ *vÀldigt* pigga och aktiva hanar pÄ ett Är

De fÄr nÄgot russin i mÄnaden och en Johannesbrödbit nÄgon gÄng i veckan, sÄ jag skulle inte sÀga att de Àr fullproppade med godis precis och dÀrför inte Àter av den mat som erbjuds.

FöljdfrÄga: NÀr kan man rÀkna dem som vuxna och fÀrdigvÀxta?

ninapauline
0

Bra frÄga, skulle ocksÄ vilja veta!

JoJo!
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

NÀr man stÀller en chinchilla sÄ rÀknas den till seniorklassen nÀr den fyller 1 Är, men de kan vÀxa i flera Är till efter det

Har sjÀlv en White Ebony hane pÄ snart 3 Är, som alltid varit vÀldigt liten Han vÀger nu ca 570g och han vÀxer fortfarande (mycket sakta dock)

Hans son, som Àr en Grey Ebony, blir 1 Är i början av maj Redan nu vÀger han ca 700g och jag förvÀntar mig att han kommer att vÀxa ett tag till

Är inte ovanligt med just smĂ„ Ebonydjur, men naturligtvis Ă€r inte alla det HĂ„ller pĂ„ att lĂ€ra mig om avel och storleken Ă€r en viktig faktor i val av avelsdjur Har precis satt ihop min lilla hane med en stor Brown ebony tjej pĂ„ nĂ€rmare 950g Hoppas denna kombination inte ger "för smĂ„" ungar

Ni som har vĂ€ldigt smĂ„ chillor Vet ni vad de har för bakgrund ? (Och dĂ„ menar jag inte "bara" stamtavla PĂ„ den framgĂ„r inte storleken pĂ„ tidigare generationer) Det kanske Ă€r genetiskt omöjligt för dem att bli speciellt stora Fast de kan ju vara hur friska som helst för det Och helt fantastiska husdjur 🙂

Skickar med en bild pÄ min lilla vita plutt Neo

cinna
0

Den ena Àr en pink white och den andra en grey. BÄda kommer frÄn en duktig och reggad uppfödare sÄ de har haft en bra start i livet.
VÀlmeriterade förÀldrar. StorleksmÀssigt ca vikter Grey's far 785g och mor 680g. PW's far vet jag inte, hans mor 830g.
Grabbarna fick bra poĂ€ng förra Ă„ret (81,5 - 83p), men nu nĂ€r jag sĂ„g dem ihop med övriga djur i Norrköping för ett par veckor sedan sĂ„ insĂ„g jag att de Ă€r *smĂ„* och blev fundersam

Grey vÀger nÀstan 600 och PW strax över 500g. De har stadigt om Àn sakta gÄtt upp i vikt hela tiden, sÄ de vÀxer ju i alla fall.

Millchan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som JoJo sĂ€ger Ebony djur samt vita djur kan vĂ€xa segt i början (undantag finns) och dom flesta chillor vĂ€xer snabbt i början nĂ€r dom Ă€r bebisar sen kan vikten stanna nĂ€stan helt ett tag i tonĂ„ren för att senare börja gĂ„ upp igen!

Jag har en White Ebony hane hĂ€r hemma som vĂ€ger strax under 500g och gĂ„r segt upp i vikt och en annan som vĂ€ger 970g som bara ökar hela tiden sĂ„ det kan skilja sig nĂ„t enormt.
Den med lÀgre vikt blir snart 2Är medans den större Àr 3 1/2 Är dock kommer den större frÄn stora USA linjer!

Mitt tips Àr att ge chillorna MÀsterpellets, hö och vatten, strunta i russin dÄ chillor inte har emalj pÄ sina tÀnder dÄ Àr det bÀttre att ge en bit knÀckebröd nÄgon gÄng dÄ & dÄ samt Àppelgrenar.
VÀg chillorna en gÄng i veckan och skriv upp hur mycket dom vÀger, gÄr dom ner mycket i vikt kan det vara nÄt fel pÄ chillan!
VÀg pÄ en köksvÄg med en skÄl pÄ finns mÄnga olika varianter att köpa i olika priser bÄde billiga och dyra!

JoJo tror att du har fÄtt ihop en bra kombo dÀr med att ha en mindre hanne med en större hona!
Är det Khira som du satt i avel? Nyfiken 😃 Intresserad av bebis 😛och mamma 😍

Skickar med en bild pĂ„ Babylon den stora White Ebonyn

www.hagbergschinchilla.se
SCAF UtstĂ€llningskommittĂ©medlem 

JoJo!
0

#8 Kommer ihĂ„g dina pojkar nu 🙂 Ă„r sĂ€ker pĂ„ att de bara Ă€r lite segvĂ€xta och att det kommer lösa sig med tiden

#9 Visste inte att Ă€ven vita Ă€r segvĂ€xta Tack för infon Millchan (DĂ„ mĂ„ste White Ebony vara segast av alla med andra ord 😉)

Ja, Khira och Neo sitter tillsammans sen igĂ„r Naturligtvis fĂ„r du köpa bĂ€bis nĂ€r och om det blir nĂ„gra Jag ska förstĂ„s ha en i första hand och Cattis har rĂ€tt till en (fast hon har vissa önskningar angĂ„ende fĂ€rgen) Khira tĂ€nker jag dock behĂ„lla sjĂ€lv Min nalle 😍

[Djurenimittliv]
0

#7 jag har tvÄ smÄvÀxta chillisar. Jag vet absolut ingenting om dem. Vi har haft de i ca tvÄ mÄnader och tjejen innan hade dem i ca ett Är och nÀr hon fick dem frÄn djuraffÀren sÄ trodde dem att det va ca 3-4 Är. Kan ju meddela att det gick i konka och kanske inte sÄ konstigt med tanke pÄ att det inte verkade ha ngn koll alls. Men det Àr det förflutna och nu siktar vi pÄ Ä fÄ dem större. Framförallt i vikt dÄ den minsta Àr rÀtt smal. Men han har dock blivit rÀtt "mobbad" av en annan hane i buren som har flyttats idag faktiskt pÄ grund av detta. Vi tror i alla fall att han inte har fÄtt komma fram till maten lika mycket som the big boss som nu har flyttats. Den mellersta Àr ganska fin i kroppen men ÀndÄ liten. Kan vara Àven dÀr att han inte riktigt fÄtt Àta lika mycket. Mina fÄr fri tillgÄng pÄ bra hö som de Àlskar och sen fÄr dem ett foder som heter selective samt tvÄ höbriketter om dagen! Eller egentligen Àr det ju lusern(!?!) :/ NÄgot tips pÄ hur jag nu ska fÄ de att gÄ upp eller ska jag bara vÀnta och se om det blir bÀttre nu nÀr mobbarn Àr ute hur flocken? För övrigt mÄr de toppen och Àr friska och glada. :) den minsta Àr dock lite luffsig i pÀlsen men det tror vi har med att göra att han inte vart sÄ glad sÄ lÀnge den stora har vart dÀr. Han flyttades idag pÄ dagen och redan nu pÄ kvÀllen sÄ har han hoppat runt och lekt och hittat pÄ bus han inte vÄgat innan sÄ det kÀnns som en vÀndning :) tur han har sin bÀstis :P

Millchan
0

#10 Haha ja man lĂ€r sig alltid nĂ„t nytt, timmar i telefon med Cattis lĂ€r en hel del hihi 😛
Ja kanske det blir sÄ att White Ebony Àr segast men Babylon hÄller nog inte med om det hahaha han vÀgde i dag 978g och dÄ fÄr han och Aretha mindre pellets alltsÄ inte fri tillgÄng till pellets dock fri tillgÄng till hö och vatten.

FörstĂ„r att du inte slĂ€pper ivĂ€g Khira hon Ă€r helt underbar 🙂

SCAF UtstĂ€llningskommittĂ©medlem 

JoJo!
0

#12 978g Det var inte illa Mycket att tycka om 😍

Millchan
0

#13 haha ja massa Babylon att tycka om dock har jag ju tvĂ€rtom problemet till vad trĂ„den handlar om jag vill fĂ„ ner han i vikt i stĂ€llet inte upp 😛haha

SCAF UtstÀllningskommittémedlem