Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1530 ggr
kyrkeliden
3

Vad behöver jag veta?

Vill gärna ha er hjälp här på sajten. Är så att jag jobbar i djuraffär. Känner att jag kan grunderna bra om chinchillor. Men jag tror att den bästa kunskapen har ni som verkligen "lever" för just detta djurslag. Känner mig inte okunnig men blir samtidigt så ledsen när folk skriver hur ledsna och ibland arga de är på djuraffärer för att de inte har någon kunskap. Jag vill helt enkelt ge rätt fakta och råd till kunderna och hoppas ni vill hjälpa mig! Så jag vill veta allt! Skriv gärna med sådant som ni tror jag redan kan/vet.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Millchan
0

Infon om rätt mat och sand till att börja med!

Innan jag gick med i SCAF så litade jag helt på djuraffären och allt jag hade till mina chillor var fel mat, sand, bur, springhjul mm!

Mäster Chinchillapellets och Witte Mollen sand är sagt vara bäst för våra chillor!

Sen bör man inte rekomendera springhjul till chillor då det kan skada chillans rygg och svans!

Rätt storlek av bur minst 0,5kvm/ 100X50X100cm

Inte ge söt/gosaker/frukt/grönsaker till chillan då den saknar emalj på tänderna!
Är chillan däremot förstoppad kan man prova ge en till två russin inte annars!

Hö ska inte innehålla klöver, stall hö är bra!

Det är väl det jag kommer på nu!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

kyrkeliden
0

Vad jag förstått när jag läst lite artiklar verkar chinchillor lite lika kaniner vad gäller utfodring. Hö är basen och sedan pellets vid behov? Vi har ngn sand som heter chinchillazand. Säljs i typ vita flaskor med rött lock eller hur jag ska säga. Den pellets vi säljer i butiken är av märket selective. Är det bra? Tack för all info :)

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Spjetan
1

Vita flaskor med rött lock låter som Puik-sand. Den tror jag innehåller kvarts och är inte bra. All sand som innehåller kvarts är dåligt för chinchillans päls. Om det är kvarts i sanden så glittrar det lite när man tittar på den.

Witte Mollen-sanden beställs från Gibbon i 20 kilos säckar. En del djurbutiker packar om och säljer kilovis i plastpåsar.

Mästers pellets köps av Spannfod eller någon av deras återförsäljare. Kanske man kan beställa av någon annan också. Säljs i 25-kilos säckar som välsorterade butiker brukar packa i plastpåsar och sälja kilovis.

Selective är inte någon av de sorterna som rekommenderas till chinchillor. Men det finns nog värre sorter.

Många djurbutiker har ett stort sortiment av fröpinnar. Dessa är inte heller egentligen speciellt lämpliga till chinchillor. Inte heller jordnötter. Saltstenar vet jag flera som fått råd om att köpa till chinchillor. Inte heller lämpligt.

Sedan är det alla tillbehör till burar och leksaker i plast. Mycket olämpligt och farligt för chinchillor.

[Djurenimittliv]
0

Vi använder oss av selectiv chinchilla till våra och för oss fungerar det bra!! Dem älskar det och jag har inte märkt något dåligt med deras magar.

CatchFatch
0

Man kan väl även tillägga att man inte bör ha galler burar då de kan fastna i den med både tassar och tänder.
Dessutom brukar flera chillor känna sig otrygga i gallerburar då de är så öppet, de vil gärna kunna gömma sig i tex hus, bakom en vägg eller liknande.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se