Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 3386 ggr
elin.andersson
0

Tänt eller släckt??

Jag undrar lite över hur ni gör om nätterna när ni själva ska sova?

Vi har två fina chinchillahonor som vi nu skaffat för två veckor sedan, de sover sig genom nästan hela dagarna förutom då de ska äta.

Först sent på kvällen runt 23-tiden sätter dem igång och rör på sig :P Så runt 20-tiden på kvällarna släpper vi ut dem på golvet tills dem tröttnar och springer in i buren igen.

På dagarna så har vi persiennerna nere så det inte är så ljust för dem eftersom de sover, antar att det är trevligare för dem, självklart blir det ju inte helt mörkt eftersom det kommer ljus genom persiennerna.
Men över natten då, brukar ni ha det tänt eller släckt i rummet för dem?? Vi har bara haft någon liten fönsterlampa tänd som lyser svag då jag inte vetat innan hur bra dem sett eller inte i mörker.
Vad jag förstått efter läsning så ska dem inte se så bra men däremot ha bra känsel från morrhåren och tar sig fram ändå.
**Så ska vi fortsätta ha bara lite ljus från någon lampa eller kanske tända upp mer för dem eftersom det ändå är på natten dem rör på sig och är igång så dem ser bättre?
**
(Och självklart har dem ju ingen lampa i sin naturliga miljö då dem är vakna på natten, hihi, men dessa tama chinchillor som vi har är ju ändå inte vana med den "naturliga" miljön).

JoJo!
0

Grattis till dina tjejer Vore kul att få se bilder på de små busfröna

Här hemma har mina chillor ungefär samma dygnsrytm De sover i stort sett hela dagarna Tyvärr saknas det persienner i deras rum, så vi har ständigt gardinerna fördragna

Vi tar också ut dem vid 20-tiden Då vi har 6stycken (för tillfället😉) tar vi ut 2 av dem åt gången När de är ute tänder vi endast två mindre lampor i rummet De verkar vara mycket mer tillfreds med ett lite mildare ljus (Det kan dock vara en vanesak Hade vi haft taklampan tänd oftare hade de säkert vant sig vid det starkare ljuset med)

När vi inte är i chillornas rum så släcker vi lyset helt Vi bor i och för sig mitt i stan Med andra ord är det sällan helt mörkt ändå Hade vi bott på landet där mörkret har en förmåga att bli helt kompakt hade jag antagligen låtit mina små haft en nattlampa

elin.andersson
0

Tack :) Ja, absolut, det ska komma bilder, får göra ett eget litet inlägg för dem kanske :)

Oj oj, och jag som tycker jag har fullt upp med mina två, hehe :P
Ja, det är samma här med att de verkar trivas bättre med mindre ljus.

Vi har börjar med att ha en slags ledslinga tänd under natten istället för den lilla lampan, detta ljuset lyser inte direkt på dem men lyser ändå upp rummet lite lagom för dem, tror det funkar bra :)

UlrikaD
0

Jag har 23 stycken här hemma och jag har väl nästan chillornas dygnsrytm. Jag tänder hos dom vid 12-tiden på dagen då min allra första chilla vill ut och springa. Hon är vaken först och det har hon varit sen jag fick henne 2005:)

Men då har jag inte taklampan tänd utan en mindre lampa. Sen vid 18-tiden vill resten börja ut och springa och då tänder jag taklampan.
Sen får de vara ute i omgångar och jag släcker väl lampan vid 3-tiden på natten ungefär och då är det helt släckt efter det.

elin.andersson
0

Åh herre, 23??? :D

Va underbart, men helt galet många, då har du mycket kärlek hemma kan jag tänka mig :)

Hur hinner du med alla?

Mina börjar röra på sig runt 20-tiden och håller nog på hela natten nästan och runt 5-6 tiden på morgonen börjar de tröttna ;)

UlrikaD
1

Det finns folk här på forumet som har uppåt 60 så jag har inte så många om man jämför.😉

Har själv haft 50st tidigare så 20-talet känns som ingenting.

Jag är heltidssjukskriven så jag är hemma jämt, så då är det inga problem att hinna med. Tid har jag därför gott om.😃

elin.andersson
0

Å jäklar.. hehe :P

Okej, ja det är ju bra så de får mycket tid av dig då :)

Millchan
0

#6 Många som håller på med uppfödning brukar ha 20+ djur så det är rätt vanligt hehe.

Har själv 20 djur för tillfället och 4 avelspar 😉

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

elin.andersson
0

Det visste jag faktiskt inte att det brukade vara så, men då har jag lärt mig något nytt ;)