FRÅGOR- Vikt, Färg, Värme, mm.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan! :)
Nu har min sambo och jag äntligen fått hem våra första chinchillor i söndags, dem är helt underbara! :)
Innan så har jag läsa på som en galning om dessa underbara djur, så känns som vi vet det mesta om dem, men finns självklart några frågor som jag skulle vilja ställa till er andra som har haft chinchillor lite längre och kan mycket om dem.
Har ju förstått att det finns ett gäng proffs här inne på sidan ;)
Så här kommer mina frågor (kommer säkert fler senare):
1. Chinchillorna vi köpt från en kvinna som fött upp dem är 15-16 veckor gamla, är från samma kull och är systrar.
Men dessa två har olika vikt/storlek och jag undrar då om detta är något att oroa sig för eller om det inte är någon fara?
Den största väger 329g
Den minsta väger 232g
Är detta något jag bör oroa mig för? Båda äter och dricker bra och har båda gått upp i vikt sedan dem kom, så det är inte så att den lilla inte äter.
Och jag ger dem Mästers chinchillapellets och grönt, fint hö från ett par hästtjejer som jag köper från.
Kvinnan som sålde dem gav dem allt möjligt som dem inte ska äta, så som grönsaker, potatis och kaninfoder, men nu får dem bra mat hos oss! :)
Och runt vilken ålder slutar dem växa? Alltså kommit upp till sin "vuxna vikt" eller hur man ska uttrycka sig.
2. Vad det gäller värmen i rummet har jag förstått att den ska ligga mellan 15-21°, hur har ni det i era rum?
Där våra chinchillor är så växlar det lite, mellan 21° och upp till 22,5°, är detta farligt för dem om det ligger runt 22-23°? Eller är det inte så jättekänsligt?
Jag är även medveten om att dem inte ska utsättas för drag eller för fuktig miljö eller för varm.
3. Sedan skulle jag gärna vilja få lite hjälp med vilken färg de har. Eller snarare vad den kallas mer exakt?
Jag kan ju se deras färg såklart men finns ju många olika namn på de olika chinchillafärgerna.
Kvinnan vi köpte dem av vet heller inte namn på deras färger, men det jag vet är att våra chinchillors pappa är Beige Ebony vilket jag kan läsa från hans stamtavla jag fått med mig.
Mamman till chinchillorna såg jag aldrig men säljaren kan enbart säga att hon är "vit grå".
Jag skickar med en länk till en filmsnutt på dem så ni lätt kan se både vikt och färg.
Jättesnällt om jag får lite hjälp av Er, och som jag nämnde tidigare så kommer det säkert fler frågor senare :)

Är du säker på att vikterna stämmer? De ser inte så små ut på videon. Det är annars väldigt låga vikter för den åldern. Mina har passerat 200g långt innan de är flyttklara vid 10v. Och har de dessutom gått upp hos er sen de flyttade så måste de ju vägt väldigt lite.
Så om vikten stämmer håll koll så att den går stadigt uppåt nu då. Mästers är jättebra och bra och fräscht hö.
Att det skiljer mellan syskon är ingenting ovanligt, de kan växa olika fort.
De flesta chillor bor ju i vanlig lägenhetstemperatur så det är ingen fara.
Chillorna är Beige och Standardgrå. Om de är ebony eller inte kan jag inte se på filmen. Ebony betyder färgad mage så om den beiga är helt beige hela vägen runt, även magen så är den ebony. Har den vit mage så är den beige.
Samma med den grå. Har den vit mage är den standardgrå, grå mage så är den ebony.
Lite nyfiken på varför ni valde att köpa chillor från någon som uppenbarligen inte hade så bra koll på chillor? Jag frågar i och med att du själv skriver att hon gav dem saker som inte var bra för dem.
Ja, enligt vår hushållsvåg iaf, man tycker att den bör stämma.
Absolut, vi ska hålla koll på deras vikter här framöver. Kan kanske vara så då att dem ätit dåligt hos den förra ägaren.
Okej, tack, ska undersöka magarna närmre imorgon! :)
Denna kvinnan hade vi haft kontakt med några veckor innan vi åkte för att köpa dem, både via mejl och telefon. Kvinnan verkade ändå älska dessa djur väldigt mycket och berättade själv hur fascinerad hon är av dem, men tyvärr så gör hon ju en del fel som vi upptäckte först vi var där.
jag frågade om dem mådde bra och om de var friska via mejl innan, men där kunde vi ju självklart ställt fler ingående frågor, men det tänkte vi tyvärr inte på just då.
Sedan så åkte vi till Karlstad i söndags och träffade henne och djuren, blev helt kära direkt! Och detta med maten tänkte jag ju självklart att det inte var så bra, men samtidigt tänkte jag att dem ska få annan mat hos oss och att dem fortfarande är unga så då har dem inte ätit dålig mat allt för länge om man säger så.
Har även läst här på iFokus om dem som ändrat kosten för sina chinchillor långsamt. Här hade jag deras gamla mat blandat med mästers i ett par dagar bara, sen testade jag med mästers helt och hållet och dem tycker väldigt mycket om dem.
Det finns ju sådant vi kunnat gjort annorlunda, men nu är sötnosarna hos oss och verkar ha det bra i deras nya bur och är nöjda med maten. Men jag ska absolut hålla koll på deras vikt varje dag och se hur detta artar sig.
Tack för ditt svar!

Blev bara nyfiken som sagt. Men håll koll på deras vikt, ge dem bra mat och kärlek så ska det väl gå hur bra som helst:)
Helt okej med nyfikenhet! Det är vi alla ;)
Ja, dem blir mer och mer tama här hemma, dem hoppas självmant upp i händerna/knät på oss ut från buren, då vi belönat dem med pyttesmåbitar av russin. (de får ett halvt russin per dag ca)
Men nu undrar jag hur långt tid vi bör vänta tills vi låter dem springa fritt i rummet dem bor i? Som vi självklart säkrar, alltså inga sladdar eller ställen att springa under och gömma sig på.
Beror väl också på hur vana dem är med oss, dem bör ju lära känna oss och så först tänker jag innan man låter dem springa fritt.
Men jag är ändå nyfiken på hur lång tid (veckor?) det tagit för andra innan ni låter dem springa en timma om dagen utanför buren?
Hejsan!
Angående springa fritt så tror jag att ni känner själva när ni och chillorna är redo =)
En sak bara….ett halvt russin om dagen är inget jag skulle rekomendera. Jag äter inte godis varje dag och skulle inte ge mina barn eller djur det heller….Chillorna har dessutom ingen emalj på tänderna.
Så jag föreslår en liten bit kneckebröd istället =)
Mvh
Har du nog rätt i :) Absolut, kan ge dem det någon gång i veckan istället bara. Bara det att alla säger så olika, svårt att veta då, men har själv tänkt tanken. Så det får bli att köpa lite knäckebrö nästa gång man handlar :) något särskillt knäckebröd tro, eller bara vilken som av de vanligaste?
Wasa Sport är vd vi har hemma och det gillar våra två grabbar. 😉
Det blev Wasa Sport för vår del också, tack för tipset :)
Dem är heeelt galna i det! Så fort de hör att jag plockar från burken där jag har krossade bitar av knäckebrödet så kommer de springandes till mig och upp på mina axlar där de får var sin liten bit :P
Men då får jag fråga.. hur mycket av knäckebrödet får dem per gång, och hur ofta?
Kanske en halv kvadratcentimeter någon gång i veckan… Inte alls mycket alltså.