Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1523 ggr
idacu2
0

Torra trampdynor

Tycker mina djur har fått lite torra trampdynor på sistone.. Beror det på för mycket tillgång till sand så fötterna på dom torkar ut av sanden eller vad beror det på? Tacksam för svar!

Millchan
0

Chillorna sitter mycket på sina hyllor och därav så kan dom bli lite torra och få förhårdnader på sina tramdynor!
Vissa får sprickor som kan blöda, hade en hemma för några veckor sen som blödde om hälarna i baktassarna men han mår bra nu efter lite insmörjning!

Det du kan göra om du oroar dig är att smörja med lite mjukgörande salva utan parfym i tex aloeverasalva eller Scholl kräm för spruckna hälar.

Mina chillor har tillgång till sand dygnet runt så du behöver inte oroa dig för sanden!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Spjetan
0

Sanden har en uttorkande effekt. Några av mina chinchillor med känsliga fötter klarar inte att ha sanden inne alltid. Jag smörjer också in deras fotsulor. Men om jag låter sanden vara kvar inne i buren ett par dagar, så börjar det blöda igen. Men det är bara två stycken av alla mina som har de problemen. Alla andra klarar att ha sanden inne hela tiden.

Om du har tillgång till Chinchilla Magasinet, så fanns det en bra artikel i förra numret tror jag det var. Den handlade om torra fötter och hur det kan utvecklas till något som kallas Bumblefoot.

idacu2
0

Okej :) Tack för svaren ! ^^

[Djurenimittliv]
0

En nyfiken fråga, angående sanden.. Min ena har fått sår på bakbenen, och såg att ni pratar om att sand inte passar alla dygnet runt.. Kan det vara så i detta fall..? 

Mina har tillgång i buren dygnet runt men även ett bad när de springer lösa.. Kanske jag ska ta bort ett av baden? För det badar väldigt mycket på båda ställena.

Millchan
1

Om trampdynorna är torra kan man smörja in dem med parfymfri salva som är mjukgörande!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem