Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 06-burar-och-inredning
LĂ€st 2192 ggr
ninapauline
0

Inrednings tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 😉

Jag har köpt en Ny bur till mina chinchillor, en som Àr större och stadigare.
Vill ha inredning tips som sagt. Just nu Ă€r den inte klar, sĂ„ har bara satt in nĂ„gra hĂ€ngmattor, hus, matskĂ„lar & vattenflaska. Sandbad har dom inte i buren men det ska sĂ€ttas in nĂ€r jag satt skydd (typ plexi glas) run buren sĂ„ inte all sand ligger pĂ„ golvet
 SjĂ€lvklart slĂ€pper jag dom pĂ„ kvĂ€llarna sĂ„ dom fĂ„r bada!

Jag slĂ€nger in en bild, dock Ă€r det annons bilden, har ingen ny. En fĂ„gel satt i den innan, nu har  jag satt trĂ€plattor över gallerhyllorna, sĂ„ de kan springa och sitta ordentligt.

Alla tips Àr vÀlkommna!

ninapauline
0

vill fortfarande ha tips!

UlrikaD
2

Jag Àr vÀl inte sÀrskilt bra pÄ tips men jag hade ju satt en platta eller nÄgonting rakt över mitten nÄgonstans med hÄl i för att kunna komma upp och ner. Den ser vÀldigt hög ut och jag skulle försöka undvika att chillan kan ramla sÄ högt.

Sen ta bort eller om det inte gÄr tÀcka gallerhyllorna dÄ chillor inte fÄr gÄ pÄ gallerbotten. Samt sÀtta in fler hyllor i trÀ. Breda hyllor som chillan kan ligga pÄ utan att ramla över kanten.
Och ta bort gallertrappan dÀr ocksÄ dÄ, eller om du kan tÀcka eller byta ut till trÀ.

HÀngmattor, hÀngtunnlar, vad dina gillar bÀst. En del gillar bÄda delarna medans andra Àr lite krÀsna av sig:)

Hus pÄ botten hade jag nog haft, sen ifall man kan sÀtta fast ett hus lite högre upp pÄ nÄgon hylla som ett krypin. Om man kan fÀsta det sÄ att det inte finns nÄgon möjlighet för det att ramla ner.

Sandbadkar pÄ botten sÄklart.

Om du hittar nÄgon stor grov gren som kan gÄ frÄn botten och upp sÄ Àr de flesta chillor vÀldigt förtjusta i det. Och sen grenar överhuvudtaget. Fick sjÀlv hem flera sÀckar med Àppelkvistar och man skulle tro att man har nÄgon flismaskin hÀr hemma för de gÄr minsann Ät snabbt.

I och med att det Àr en gallerbur sÄ kommer du att fÄ massor av spÄn pÄ golvet sÄ en bred list runt om buren lÀngst ner kan vara kÀckt. Vill man göra det fint sÄ Àr ju plexiglas bra. Men en trÀlist funkar ju ocksÄ, men Àr mer gnagvÀnlig för chillan och kommer att behöva bytas ut efter ett tag.

Jag vet inte vad det Àr för mÄtt pÄ buren, men just sÀkerheten hade jag vÀl lagt största fokus pÄ. Chillor klÀttrar, de hoppar och de har ibland ingen som helst kÀnsla för avstÄnd kan man tycka. SÄ just att de inte kan ramla och slÄ sig. Se till att de inte klÀttrar sÄ det finns möjlighet för dom att fastna med nÄn tass i gallret och ramla och bryta benen pÄ det sÀttet. SÀkerhet framför allt. Sen Àr det vÀl bara fantasin som sÀtter grÀnser:)

ninapauline
0

Äh! tack, och gud vad bra tips. Allt det dÀr ska fixas, och tvÄ stora ÀppeltrÀd finns i min trÀdgÄrd och gannen har pÀrontrÀd ocksÄ! Kommer nog bli riktigt snyggt nÀr det Àr klart tror jag. Den Àr 100x50x120 LxBxH ungefÀr tror jag, sÄ trÀplatta rÀtt igenom skulle nog va bra. Tack !

UlrikaD
0

#3 👍