Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 973 ggr
[Alltidmalin]
0

3 chinchillor?

Hej!

Jag har två chinchillor sen innan och tänkte skaffa en till. De två jag har nu är syskon och jag skaffade dem inte samtidigt. När jag skaffade den andra så bråkade dem men det gick över, nu är dem väldigt tajta :)
Tror ni att dom välkomnar en till?

[Wilbur]
0

Det beror på, alla chinchillor är olika..

Hade en dösnäll chinchilla som aldrig ställt till problem tidigare när det gällde flocken, men när han sattes ihop med en ny wilson white hane så åkte denne på stryk. Min fina WW blev prylad så pass att jag fick raka av pälsen för att komma åt alla sår han fått.

När detta inträffade hade chillorna suttit ihop i två dagar utan att någon av de visat något tecken på ogillande.

Deras personligheter klickade inte.

Hade jag haft ett fungerande par så hade jag funderat en extra gång. Det kan ju hända att det inte fungerar och då kan man få problem..

Men det kan ju även gå väldigt bra!
Jag hade i alla fall köpt från seriös uppfödare och inte från djuraffär.

Spjetan
0

Det beror mycket på om de två du har nu är honor eller hanar. Men om det är två hanar så skulle jag nog vara mycket försiktig med att sätta in en till.

Men det är mycket viktigt när man sätter ihop chinchillor som inte känner varandra att man gör det på ett korrekt och varsamt sätt. Man kan inte bara ta en okänd chinchilla och sätta rakt in i buren till den man redan har. Ibland fungerar det, men oftast inte!

Det finns mycket information att läsa om att introducera nya chinchillor för varandra. Titta lite på tips på hur man kan gå tillväga och fundera sedan på om du vill försöka. Generellt kan man nog säga att det är lättare att introducera en mycket ung chinchilla till en äldre. Två vuxna kan vara knöligt, men ofta går det om man är försiktig, har tålamod och gör på rätt sätt. Men försök aldrig med två vuxna hanar. Det fungerar i stort sett aldrig och risken för att de ska skada varandra är mycket stor.

Om du bestämmer dig för att försöka, så se om du kan hitta en uppfödare nära dig. Då kan du be om råd och eventuellt kanske också hjälp att sätta samman.

[Wilbur]
0

2# Men så kan man inte heller säga, jag har haft flera vuxna hanar som varit hur mysiga som helst med varandra. Men som sagt allt beror på individen. Vissa fungerar, andra inte. Introduktionen är viktig.

[Alltidmalin]
0

Dem jag har nu är två honor och om jag skaffar en till chilla så blir det också en hona 🙂

Millchan
0

Då skulle jag rekomendera en bebishona!

Jag hade två junior (över 8 månader) honor som satt tillsammans och var bästa vänner och satte in en bebis hona till dom och det gick fin fint!😃

Men som dom andra säger det kan ju gå fel så var beredd med en extra bur utifallatt och fundera ifall att det inte går om du har möjlighet att skaffa en ny kompis till din bebis!

Vill önska dig lycka till! 🙂

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

[lovechinchilla]
0

#6 Skulle det gå om man hade två gamla och sen sätter man in en till gammal chinchilla? (alla honor)

Millchan
0

#7 Det är nog 50/50 om det går bra eller inte, det kan gå jätte bra det kan sluta riktigt illa så därför rekomenderar jag att du köper en bebis hälst inte äldre än 4-5 månader för då brukar dom vuxna ta hand om den som deras bebis!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Zuzziquie
0

#7 Skulle INTE rekommendera att prova sätta in en vuxen hona till två andra vuxna hona som redan sitter ihop. Sannolikheten för att de inte skulle fungera och någon skadas allvarligt är tyvärr för stor för att åtminstone jag skulle ta den risken. 

Ska du prova sätta in en tredje så bör den absolut vara en bebis, men det är inte säkert att det fungerar det heller. Du måste därför vara medveten om att du kan komma att behöva ha två burar inte bara tillfälligt utan permanent.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

UlrikaD
0

Skulle också vilja tillägga att man behöver en större bur till tre än till två, rent praktiskt och även lagligt. Då gäller 0.75kvm istället.

Dessutom är de tre så behövs det ställen där alla kan komma undan och få vara för sig själva ifall de vill det. Inte bara en hängmatta i taket ifall alla vill ligga samtidigt men inte tillsammans.

Och som Susanna säger, jag hade satsat på en bebis isåfall. Det är lättaste ihopsättningen.