Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett11-avel-och-uppfödning
Läst 1882 ggr
Niiinah92
0

Dräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi är lite fundersamma på Ysma om hon är dräktig eller bara stor. När hon fick sina tvillingar i april förra året vägde hon 837 gr sen gick hon ner till 686 och idag väger hon 833 gr men vi kan inte avgöra när/om hon ska ha, mamma kan inte känna några ungar. Hon har stadigt ökat i vikt under ett bra tag, hennes vanliga vikt brukar annars ligga mella 700-750 gr ca. Hennes sambo kastrerades 7 november då vi verkligen trodde hon var dräktig och skulle ha snart, då vägde hon strax över 800 gr.

Tycker dock inte hon ser dräktig ut. Kan chillor öka så i vikt när de är vuxna? Inget har förändrats, samma mat, bur, sällskap etc.

Niiinah92
0

dessa är från idag, pälsen är inte den finaste men det är för att de inte får bada så ofta längre då vi inte vill ha sanden där inne om i fall att hon skulle vara dräktig.

Niiinah92
0

Ingen? Kan tillägga att hon fyller 4 i mars

Spjetan
0

Det är jättesvårt att avgöra på bilder.

När man tar ut chinchillan kan man ställa den på ett bord t.ex och försiktigt lägga handen under magen. I slutet av dräktigheten kan man ibland känna fostret röra sig. Även spenarna kan man känna då som blir ca 1 cm långa i slutet av dräktigheten. Men tryck inte på magen och försök inte känna efter foster.

Så det är bara att vänta och se. Om sambon flyttade tillbaka in till Ysma direkt efter ingreppet, så tror jag att han kan vara fertil några veckor efter kastreringen. Två tror jag, men är osäker. Ta sedan den datumen och räkna 111 dagar framåt. Då borde sista möjliga datum för kull vara runt 10 mars.

Lycka till och berätta hur det går!

Niiinah92
0

#3 Tack! Han satt själv 14 innan och 14 dagar efter kastreringen innan de sattes samman igen, som sagt trodde vi verkligen att hon var dräktig redan då och att hon snart skulle ha. Om jag har räknat rätt så ska hon ha fått innan alla hjärtans dag om hon nu ska ha då vill säga Glad

Niiinah92
0

Igår var det 111 dagar sedan sista gången hon möjligen skulle kunna ha blivit parad, inga bebisar blev det. Supertrist då vi kastrerade för att vi var verkligen säkra på att hon skulle ha, nu kan det inte bli någon fler ungar här, jag som hade hoppats på en liten brown velvet tös som kunde stannat. Menmen lät att vara efterklok.

Idag är Alla hjärtans dag och är det några som tycker väldigt mycket om varandra så är det Tage och Ysma ❤️

UlrikaD
0

#5 Så himla söta ihop.❤️

Niiinah92
0

Nu väger hon 840 gr så hon har gått upp lite till. När anses chillor vara färdigväxta? Kan de gå upp 100 gr-150 gr bara sådär?

Millchan
0

Det kan ju vara trivselvikt, har en hanne här hemma och när han flyttade hem till oss vägde han 850g och han gick upp till 945g 😃 våran lilla bjässe!

SUCH S*Lambrettino´s & S*Atlantis Babylon

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Josse5233
0

#5 Vilket sött litet par! :)

Ha en trevlig dag!