Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1248 ggr
menjagvetinte
0

fel på könet?

Min ena pojke har jag nu sett två gånger suga på sitt kön, första gången tänkte jag att han bara tvättade sig men jag har aldrig sett min andra pojke göra något liknande.
Man ser även hans testiklar väääldigt tydligt vilken man inte heller gör på min andra..Ofta är hans rumpa väldigt blöt också.

Självklart går jag in på google och börjar läsa och hittade att hårstrån kan fastna i könet vilket gör att de måste försöka dra ut den, och att detta kan vara ganska allvarligt. Också att hårstrån kan klämma åt ena testikeln vilket gör att de svullnar upp.
Skulle detta vara fallet så skulle man märka på honom om det gjorde ont (Vill inte äta, inte pigg osv) Men min lilla kille är hur pigg som helst, och äter bra gör han också. Kissa och bajsa är svårt att se då jag inte vet vem av mina pojkar som gör vad.

Behöver jag gå till veterinären eller oroar jag mig bara i onödan??

(Anledningen till att jag blir extremt orolig är då att min kanin gick bort..från att ha varit super pigg och mysig på morgonen till att jag hittade den död i buren när jag kom hem från jobbet…Bland det värsta jag varit med om och känner mig skyldig då jag kanske missade något…Vill bara inte att samma sak ska hända igen)

UlrikaD
0

Det är ju så chilla-pojkar tvättar sig så det är helt normalt. Men man bör ju med jämna mellanrum kolla efter hårstrån och hur det ser u t i allmänhet ändå.
Har man någon som man tycker verkar ha obehag och tvätta sig väldigt mycket så får man titta efter.

Det kan vara hårstrån eller päls som lindat sig kring penisen när den är ute och sen följer med in och då drar åt runt själva skaftet.
För att titta ordentligt måste hela penisen vara ute så man kan kolla hela vägen så ingenting är lindat om den och gör så att blodet stoppas upp.

Det är väldigt olika hur det är på chillor, de flesta klarar sig alldeles utmärkt själv och man behöver inte göra någonting med dem alls. Men sen finns det undantag. Jag hade en pojk som fick päls runt där hela tiden. Så det är alltid bra att hålla koll.

Millchan
0

Jag köpte en unghane som betedde sig helt normalt och såg vid en söndagsvägning att han såg lite konstig ut där bak och toppen på snoppen hängde ut och de visade sig vara en hårring som satt fast!
Blötte upp lite och fick bort håret och satte tillbaka honom i buren, det gick bra med han men har varit mer uppmärksam att kikat killarna oftare för att det inte händer nåt igen!

Dock såg han lite skamsen ut efter att jag pillat bort hårringen och satt med öronen neråt i ett hörn på en hylla men han kom över det efter en stund!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem