Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 1693 ggr
Rafflan
0

Varför strå hö så viktigt?

Varför är det sååå viktigt att höet är i strå form?

Finns ju dessa kuber med pressat hö, men hört att fler säger att det inte är bra att ge till chinchillor, och då undrar jag varför? dem får både tuggmotstånd för tänderna och hö/fibrer, så varför kan man inte ersätta str hö med kubhö?

orecus
0

Vad jag har läst mig till så är det för att stråna i kuberna inte är tillräckligt långa för att slipa ner dom bakre tänderna. Hurvida det är så eller ej, kan jag inte svara på med säkerhet..

Rådet är väl att kuberna mest ges som sysselsättning?

Vänlig hälsningar Caroline

UlrikaD
0

Precis som orecus ovan skriver så använder chillan mest framtänderna när de tuggar på hökuber.

Men "vanligt" hö så kommer de långa stråna även längst bak och slipar alla tänderna när de tuggar.

Hökuberna är också såpass hårda att de flesta chillor gnager kanske en liten stund på dem per dygn, medans de kan sitta och "mala" hö mycket längre. Vilket de behöver för att hålla tänderna i bra skick.

elin.andersson
0

Hejsan! 🙂

Jag hoppas in lite i denna gamla tråd.. men jag är nyfiken på om det är någon viss sort/typ av hö som chinchillor ska ha ötöver att det ska vara långa strån som ni nämner här?
Kanske något visst märke eller ska se ut på något visst sätt när man letar i affären?

Mvh Elin

cinna
0

De får samma hö som jag ger till våra Shetlandsponnyer.

baltazzarr
0

Så länge det inte finns klöver i höt å att det är grönt å luktar fräscht så kan man ge det till chillorna

Sofia "Fia" Grundström

www.vageloschinchilla.se

Reggad omplacerare i SCAF

Millchan
0

Skull torkat stallhö är nog det bästa man kan komma över och skulle tro billigast också!
Brukar kosta 2-3kr kilo och går att köpa i 10-15 kilos balar!
Viktigt är som baltazzarr säger att det inte finns klöver i eller att det luktar mögligt samt att det inte dammar!

Man kan kolla på blocket om det finns bönder i närheten som säljer hö och då brukar dom skriva om hur höet är, annars kan man kolla med hästfolk om dom vill sälja en bal hö!

Själv köper jag av en häst tjej och är jätte nöjd med mitt hö 😃

Tack Cinna för att jag får köpa av dig kram!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

elin.andersson
0

Tack för svaren :) Vi har idag varit och fått lite hö från ett par tjejer på jobbet som har häst. Grönt och doftar gott och fräscht! :)