Leker?
Hejsan!
Leker chinchilla ungar?
kattungar och hundvalpar leker ju men gör chinchilla ungar det?
Jag umgås ju bara med vuxna chinchillor och har endast varit med om att en unge födits men han satt ju ensam med sin mamma så fick inget direkt svar då…
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
När min ena hona fick tre ungar så lekte dem. De skuttade runt i buren tillsammans och lekte racingbilar, så mitt svar på din fråga är: ja, det gör dem!
Här rumlar dom också runt bebisarna när dom inte äter eller sover, dom är sååå nyfikna på allt!
Satte in en äppelgren till dom här om dagen och det tyckte dom var super kul!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem

Tycker små chilla-bebisar kan liknas vid små studsbollar. Det säger doink, doink, doink i buren när de hoppar omkring. De är ganska så vilda. Sen är det brottningsmatcher emellanåt, öron som ska dras i, rumpor som ska puttas på.
Sen ska man naturligtvis försöka busa med mamma (eller pappa) också men de kan vara lite svårare att få igång tycker bebisarna:)
Här hemma har jag två slynglar som älskar att leka ta fatt i buren. Håller med dig UlricaD att det låter doink doink i buren när dom sätter fart. OCH JA dom påminner om studsbollar :D
Jag har inte chinchillor längre, men på den tiden jag hade det tyckte jag ungarna liknade huvudfotingar med rörelsemönster som popcorn. Ibland blev popcornen flugor och klättrade på gallret upp till sin ömma moder för att få di. Min hona tog inte speciellt allvarligt på sin modersroll utan satt uppe på sina hyllor så länge ungarna inte pep alltför mycket… 
Men som ni andra säger; jag upplevde också att ungarna lekte och hade glädje av varandra.