Chinchilla unge köpes
Önskar köpa en chinchilla unge.
Jag bor i Mariestad och har haft 5st chinchilla genom åren 2001-2005.
Jag kommer ej köpa två st samtidigt utan börjar med en för att få den så pass tam först.
Behöver ej ha stamtavla då jag ej ska ställa ut min chinchilla eller funderat på avla.

Skulle vilja råda dig till att köpa två stycken iallafall. I och med att du har haft chillor tidigare så vet du att de är kvälls och nattaktiva.
Så vem ska din bebis "prata" med när du har gått och lagt dig?
Ska den sitta där alldeles ensam då?
De behöver en artfrände att vara med likaväl som marsvin och råttor gör.
Jag har en bebis-pojke till salu som blir 10 veckor nu på onsdag. Dock säljer jag aldrig några chillor till att sitta själv. Så då bör man ha eller köpa en annan chilla av samma kön samtidigt.
Det problemet med en chinchilla till behöver du ej vara orolig över… och inte heller det att den ska vara ensam.
Jag sov under alla mina år i samma rum som mina chillor… och jag kan säga att VI SOV SAMTIDIGT. Jag kan inte ens sova om det är ljud… vaknar så fort någon pratar utanför på gatan.
Sen vilken dygsryttm jag har vet du ej… och vilken dygsryttm en chinchilla har det är mycket upp till ägaren.
Pysslar du med din chinchilla från 6 på morgonen till 23 på kvällen kan jag säga att den sover på natten.
En bebischinchilla behöver en annan chinchilla.
Väldigt knepigt då min första chinchilla var en bebis och blev den chinchilla som blev den tamaste och tervligaste av dem alla jag haft.
Och det är just så min chinchilla ska vara.. Hon följde med överallt… satt i en väska med på jobbet… ville sova i sängen…
Ska du skaffa chinchilla så ska du skaffa TVÅ. Ska du inte skaffa två, så ska du inte skaffa någon alls. Chinchillor ska också enligt svensk lag sitta tillsammans, inte ensamma. Så kanske är dags att börja fundera på något annat djur, kanske en guldhamster eftersom dem trivs bäst själva.
Måste också tillägga. Du skrev att din gamla chinchilla ville sova i din säng, jag hoppas inte den fick göra det när du sov i den samtidigt. Då är risken stor att du vaknar med en platt chinchilla istället, eller en chinchilla som brutit alla ben i kroppen.
Hejsan! Jag kan hålla med om att om man har en ensam chilla kan dom bli väldigt tama å trevliga! Men oxå väldigt ensama! Jag skulle i så fall rekomendera tex mor å dotter eller far å son! Då har du hela dotterns/sonens uppväxt på dig att tama till den! Tyvärr tror jag inte att det finns så många här som är intresserade av att sälja en ensam chilla bebis! Inte heller om man vet att du har sovit med Chilla i sängen tidigare! Eller att du tar med Chillan i en väska till jobbet! Chillor ska bo i sina burar å ha det bra! Mvh Sofia
En chinchilla säljs på zoo ENSAM bara så alla andra här inne vet.
Finns ingen lag som säger att du INTE får ta med dig din chinchilla vart du än går.
Nästan alla djur är flock djur, dock vissa enstaka individer vill vara ensamma.
Alla gör som dom själva vill, så länge man sköter sitt djur och det mår bra.
Och man kan ju fråga sig vilken chinchilla som har det bäst.
En ensam chinchilla med sin ägares fulla intresse alla vakna timmar.
Eller en chinchilla som går i valen hos en uppfödare som har 7-12st.
Att släppa ut en chinchilla 1-2 timmar i det fria i ett rum, är inte samma sak som att ta hand vårda bry sig om cin chilla.
Kolla alla blocket annonser på ALLA ENSAMMA CHINCHILLOR KNAPPT TAMA.
Folk här ska nog fundera på vad ni svara.
Och den som inte kan läsa får ta hjälp av någon.
Men det finns ingen LAG på att ha 2 djur!
Det kanske är bäst att avsluta denna diskussion.
En del goda råd har getts och det är upp till F_L att följa eller inte följa dem.
Det är bra med ärlighet. Det ger säljaren en chans att bedöma vilket hem chinchillan kommer att få hos dig!

Det är ju lite tråkigt att du tar goda råd på det viset.
Angående vad du har för dygnsrytm vet jag ju såklart inte. Men det är för min del inte alls relevant för hur en chinchilla mår.
Du kan tyvärr inte hur mycket du än vill ersätta en artfrände.
Klart att ensamma djur oftast blir tamare. Det är ganska logiskt, för vad har de för val? Vem ska de ty sig till?
Är ju lite som om du själv skulle bli utkastad i djungeln och aldrig någonsin mer få se eller prata med en människa. Du skulle troligtvis ty dig till djuren. De första åren kanske du skulle sakna mänsklig kontakt och sällskap men ge det en tio år så har du nog glömt det hela och trivs bra med ditt nya liv.
Men om du själv hade fått välja….stanna eller åka hem till dina egna?
Brukar väl inte göra jämförelsen människor och djur, men kunde inte riktigt låta bli.
För bara några år sedan höll man marsvin och råttor ensamma också. Man visste inte bättre helt enkelt. Men med åren lär man sig och förhoppningsvis tar man till sig nya rön.
"Nästan alla djur är flock djur, dock vissa enstaka individer vill vara ensamma."
Det stämmer jättebra. Men en bebis har aldrig valt att vara ensam. Den har bott med sin mamma hela sitt liv. Det är inte direkt så att den tycker, gud vad skönt, äntligen får jag en egen lya för mig själv och slipper sällskap. Härligt att få bo själv. Bebisar är ju just det….bebisar.
"Kolla alla blocket annonser på ALLA ENSAMMA CHINCHILLOR KNAPPT TAMA."
Och sa du inte emot dig själv lite här. De här chillorna är ensamma och de är knappt tama. Men om de är ensamma så borde de väl vara tama då?
"En chinchilla säljs på zoo ENSAM bara så alla andra här inne vet."
Jag tror de flesta uppfödare är ganska medvetna om hur det ser ut i zooaffärer. Djur som säljs på fel sätt, mat som är ibland rent livsfarlig och burar som är för små. Guldhamstrar säljs även ibland två och två vilket slutar med att de slår ihjäl varandra till slut.
De som inte vill göra sig besväret med att ta kontakt med en uppfödare kan ju köpa djur på zoo.
Där får man göra precis vad man vill efter man köpt djuret. Ge mössen till ormen hemma, släppa ut kaninen i skogen när man tröttnat osv. Klart man säljer en chilla ensam också.
Jag hoppas att du tänker om. Det är väl lite så när man skaffar ett djur. Man ska sätta djurets intresse i främsta rummet och inte sitt eget.
Vill man ha ett djur som följer med överallt så finns det ju andra djur som är mycket mer lämpade för saken.
Varför dra runt på ett djur som inte ens fungerar utomhus i vårat klimat.
Råttor finns det folk som har med sig ute överallt. De bor också i bur och är trevliga husdjur….fast de ska ju också vara två förstås.
Min sambos kommentar:
- Om den satt i väskan och följde med till jobbet kanske det inte var en chinchilla utan en chihuahua som hon hade tidigare.
Skämt åsido. Jag håller med Ulrika till fullo! Ingen bebis ska säljas för att sitta ensam. Ibland när jag sålt bebis till någon har jag skickat med en äldre kompis. Ibland utan extra kostnad och ibland till en liten symbolisk summa. Men då vet jag att bebisen får ett bra hem och en kompis med sig dit!
UlrikaD finns många chinchillor på blocker ensamma, par, familjen som inte är tama.
Finns många uppfödare som har så mycket djur, att tiden för alla finns ej.
Uppfödare är även dom som säljer av sina chinchillor mest pga ålder eller för få nya par.
Vi kan gå in på en uppfödare som har 8 eller mer chinchillor.
Hur många timmar får var och en av dessa på en dag?
Man har ju familjer, barn, andra djur hemma.
Dela in 8 chinchillor 2barn 1 man huset jobbet på 24 timmar.
Förklara för mig varför du gapar på en tjej som vill ha ett djur?
Finns ingen lag som säger att du ej får hålla ett djur som sällskap.
Och en chinchilla hos en uppfödare för 1000-3000kr köper man knappast 2 på en gång.
Skulle vilja se dig åka till en häst uppfödare och köpa 2 hästar för ca 40.000kr /st bara för att hästar också trivs flera i samma hage/stall.
Eller säg en hund reg i skk 12.000kr köper du 2 samma dag?

Jag "gapar" till att börja med inte på dig någonstans. Jag försöker ge dig tips och råd efter att ha fött upp chinchillor ganska många år.
Gav dig tips på djur som bättre lämpar sig för vårat klimat än chinchillor som kommer från Anderna.
Visst finns det folk (inte bara uppfödare) som har fler djur än vad tiden räcker till. Men du glömmer att det även finns folk som äger ETT djur och inte har tiden för det.
Och nämna uppfödare som har 8 djur eller mer…tja, då har du alla medlemmar på det här forumet i stort sett.
"Man har ju familjer och barn" Jaså, har man?
Jag har inga såna iallafall. Måste jag det? Jag jobbar inte heller, jag är hemma 24 timmar om dygnet med mina djur.
Men vad har det med saken att göra med hur ett djur ska bo för att må bra?
Tycker det är tråkigt att du inte läser inläggen ordentligt innan du svarar.
En uppfödare ovan skriver t.ex att hon gärna skickar med en extra chinchilla för en symbolisk summa eller t.om gratis för att en bebis ska få sällskap.
Jag har själv gjort likadant.
Men det finns även gott om folk som sparar lite längre för att ge sina djur det de behöver, bl.a sällskap.
Du kan ju inte riktigt säga att folk inte vill köpa två av en uppfödare för det har man inte råd med.
Skulle någon som vill ha en renrasig chihuahua köpa en blandras-pitbull istället för den var billigare?
Eller skulle den personen fortsätta spara till det den ville ha egentligen?
Och jag förstår helt ärligt inte dina jämförelser. Varför jämföra att köpa två chillor med att köpa två hästar. Det är väl en ganska stor prisskillnad där. Och var man tvungen att ha två hästar ihop för att de skulle trivas så fick man väl spara då.
Jag blir lite nyfiken på att du skrev att du haft 5 chinchillor under loppet av 4 år. Hur hade du tid med alla de samtidigt? Måste ju tagit massa tid om man nu har man, barn, familj, jobb osv.
Eller hade du chillorna en och en hela tiden. Hur hann du då med 5 chillor under så kort tid?
Jag hoppas att de inte levde så kort tid.
Själv har jag haft en del av mina i nästan 10 år nu. Fastän jag har flera.
Tänk att födas så här med trygghet från sina syskon och mamma i 10-12 veckor om inte mer och sen hamna helt ensam i en bur utan att ha nån att "prata" med!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Herregud. Kan du inte köpa två chinchillor för 1500kr st som du ska leva med i kanske 10-15 år sedan så ska du inte skaffa djur alls. Du skriver verkligen på ett själviskt sätt, och är du sådan som du får mig att tro att du är i ditt sätt att skriva, så ska du inte ha djur överhuvudtaget. FÖRRÄN du bryr dig mer om djurens vilja än din. Du är trots allt inte den enda som lever.