Chinchilla placering
Hej! Jag har nu haft en vit chinchilla hane i 5 år, och undrar om man kan sätta ihop honom med en annan chinchilla hane i ungefär samma ålder pga av att jag inte vill ha ungar. Jag har en bur som är 200cm hög, 135cm längd och 85cm i djup och han lever ensam där. Vet inte om det funkar att ha 2st hanar i 5 års åldern pga bråk mm. Tacksam för svar och tips! // Melvin
Hej Melvin!
Man ska aldrig sätta ihop två vuxna hanar. Det som brukar rekommenderas är att sätta en vuxen hane med en bebiskille. En steriliserad hona kanske också kan vara ett alternativ.
Om du sätter en bebiskille till din hane, så finns det stor chans att det fungerar. Men det finns inga garantier på att det fungerar för all framtid. De kan bli osams senare, men risken är mindre om du inte har honor i huset. Man får helt enkelt vara beredd och ha en reservbur i förråd eller på vind att ta till om konflikt uppstår. Eller alternativt har du möjlighet att kunna dela av din stora bur till två burar.
En sak att tänka på om du sätter en liten kille till din hane, är att se till att buren är avdelad så att fallhöjden inte är så hög. Men det kanske du redan har gjort. 
Hoppas detta svar är till något lite hjälp!
Wow vad fort det gick för att få svar! Om man nu kan ha en steriliserad hona, var får man tag på en sån? Och buren har jag redan gjort säker som du sa ;-)
Tyvärr vet jag inte var du kan hitta en steriliserad hona. Du kan försöka efterlysa en i Köp och sälj kategorin. Steriliserade honor är nog mindre vanliga. Men prova att skriva en sökes/köpes annons i Köp och sälj!!
Jag tror dock att det är lättare att hitta en bebishane. 
Okej, tack för alla svar och tips :)
Kan berätta av lite egen erfarenhet!
Köpte två killar far och son som hade suttit ihop i 5år untan bråk bara lite små gnabb nångång men dom trivdes jätte bra ihop och samma gällde när jag fick hem dessa grabbar!
Efter ett tag hade jag honor som började brunsta och då rök far och son ihop och var tvugna att sära på dom!
Men som sagt att skaffa en hanunge som kompis utan att honor skulle jag rekomendera men som spjetan säger så kan man ju aldrig garantera hur det blir när båda är könsmogna!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Okej tack så mycket! Men om det blir så att jag köper en liten hane, kan jag sätta ihop dom direkt i samma bur eller måste jag ha en reserv bur innan? :)

Hur länge har din hane suttit själv?
Jag rekommenderar alltid sällskap till cihllor ifall chillan ifråga inte visat upp något beteende som inte är önskvärt. Vuxen+bebis brukar i de flesta fall gå bra. Men det finns aldrig några garantier när det gäller levande varelser.
Men det samma gäller när man sätter ihop par, hona+hane. Finns inga garantier där heller.
Jag brukar ge speciella råd när det gäller ihopsättning i samma bur och det har funkat för alla de som köpt bebis utav mig. Men ska springa iväg till bussen nu, men är du intresserad så kan jag skriva senare:)