Chinchilla - Något för mig?
Hejsan!
Sommaren 2012 åkte jag hem till en av mina närmaste vänner & fick träffa hennes chillor & blev helt tokkär i dom här små tussarna!
Jag är 14, snart 15 år & har för tillfället tre guldhamstrar & en siames, samt en blandis kisse.
Jag går i skolan nästan hela dagen & kommer inte hem förens runt 5 på långdagar & 3-4 på kortdagar.
Trots alla djur så har jag tid över för några till. :)
Jag vet att chillor inte direkt är sitta-i-knät-och-mysa djur (Men det kan ju variera från individ till individ :))
Men tror ni att chinchilla skulle vara något för mig kanske?
Skulle kunna sitta & granska dom i timmar, även om dom bara är i buren ^^
Och så har jag lite funderingar.
Kan man ha chinchillor i typ stora fågelburar? Alltså sånna med galler.
Vet att hamstrar gnager något förfärligt om dom får bo i sånna.
Och hur mycker kostar det sammanlagt för en månad? Med strö, pellets, hö m.m.
Och så har jag en fråga till. Har hittat en annons med en chinchilla på 6 år som inte går ihop med andra, kan han bo ensam? Eller ska man försöka & se om han kan bo med en liten bebis?
Har snart läst igenom alla artiklar här på CiF ;)
Väldigt tacksam för svar!
Ni får mer än gärna lägg upp bilder på era små chillor + skriva lite hur just din/-a chillor är! :)
Hej!
Chillan sover på dan så det gör inget om du har långa skoldagar!
Jag skulle inte föredra en gallerbur, alla mina som har suttit tillfälligt i gallerbur har varit väldigt stressade och gnager galler vilket inte ser så trevligt ut för chillan!
Du kan bygga en träbur från grunden eller köpa ett begagnad byrå med rätta mått och bygga om den till en bur " måtten 100*50*100cm L*B*H"
Tänk bara på att ha några hyllplan så att dina chillor kan hoppa lite!
Vad gäller kostnad/månad har jag svårt att svara på då jag har fler djur och köper mycket åt gången men ca pris:
Spånbal 80-100kr st räcker för mig till ca 12 burbyten!
Höbal hos bonde 20-50kr st, räcker för mig ca en månad till 18 djur!
Mäster pellets kan variera i pris men kontakta en reggad uppfödare för pris en säck väger 25kg och håller i 1år ca pris 350-500kr.
Vatten gratis
Det är allt du behöver till dina små vänner och har du ett äppelträd där du kan såga av lite grenar så kommer dina vänner att vara riktigt glada!
Vad gåller köp av djur rekomenderar jag att köpa från uppfödare så du får stamtavla och kan ha bättre koll på sjukdomshistoria!
Samt så rekomenderar jag att du inte ska ha en chilla sittandes ensam då dom är flockdjur och trivs bäst av att ha en kompis hos sig!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Tack för dina svar! :)
Äppelträd finns utanför som tur är! :)
Okej, men hur mycket brukar en chilla från uppfödare kosta?
#2 Det beror lite på vad det är för färg, vilka föräldrarna är och hur meriterade dom är mm.
Men skulle väl säga mellan 800-2500kr st och som oftast får man väldigt mycket fakta av en uppfödare och hjälp i framtiden med frågor och funderingar samt att en del uppfödare säljer både den maten chillan helst ska ha och sand samt annat smått och gott!
Ett tips är att kolla runt på olika uppfödares hemsidor och se vad dom har till salu, reggade uppfödare hittar du på www.chinchilla.se och dom har ofta länkar till andra uppfödare i sverige samt utomlands!
Okej tack så mycket! :)
Har dock inte så mycket pengar :/
Men får se hur det blir..
Men om jag ska skaffa chilla så blir det om några månader :)
#4 Det finns ett omplaceringshem i Östergötland som har djur billigare om det kanske vore nåt www.valeloschinchilla.se
Länken funkar inte 
Tack så mycket, hittade länken på sidan :)
Men får helt enkelt spara pengar ett litet tag till, har just nu 550 kr :)

Någonting att tänka på är väl att om du köper bebisar, som väl är det vanligaste att de då bör sitta två och två.
Angående den chillan du såg på blocket så är det mycket möjligt att han skulle funka jättebra med en annan. Men lika möjligt att han är en av de få som faktiskt inte gillar sällskap. Det beror ju lite på vad de har provat, hur han har betett sig och vilka han inte har gått ihop med.
Det kan ju vara så att de har satt ihop honom med en vuxen hane och då har det blivit slagsmål och sen har de inte provat nåt annat. Eller så har de provat flera olika saker och inget har funkat, då kanske han vill vara själv. Men man får nog ta reda på lite mer bakgrundsfakta först.
Dom hade typ testat att sätta ihop honom med en vuxen hane, så han kanske skulle funka med en liten bebis?
Men jag ska höra med dom om han har stamtavla m.m :)
Och höra lite hur hans bakgrund ser ut.
Tack för ditt svar Ulrika :)

#10 Två vuxna hanar ska man inte alls sätta ihop. Det blir slagsmål. Inget som säger att han skulle funka med bebis, beroende på hur mycket de slogs och hur avvaktande han nu är mot andra chillor.
Förhoppningsvis så fattar han att en bebis är en bebis och att det är en helt annan sak.
Ja men har mejlat dom nu, så jag får se vad dom säger :)

Annars finns det ju massa blocket-annonser med chillor som säljs i par. Då behöver du inte ha det problemet. De flesta som finns på blocket har inga stamtavlor, men en del har ju.
Jag hittade den här chillan på blocket :)
Stamtavla är egentligen inte så viktigt för mig, eftersom jag bara ha för sällskap. :)
Sålänge som djuret är vänligt, friskt & mår bra så är jag nöjd :)
Tack för era svar iaf!