(S) Två chinchilla systrar!
Har tyvärr tvingats insett att mina chinchillor har sålts till mig under falsk information. De är inte tama, och jag har inte heller den tid som krävs för att sitta med de och vänja de vid mig eftersom det är för mycket som händer om dagarna för tillfället. Därför tycker jag nog att det vore bättre om de kunde komma till någon som har tid för de. Möjligen någon som går hemma om dagarna och inte har för mycket aktiviteter under deras vakna perioder, eller någon som har mycket erfarenhet av att få chinchillor tama.
För att förklara lite mer lätt hur situationen ser ut är det så att de är skygga och springer bort när man kommer fram till buren. De ''fräser'' 50/50 av gångerna när man tar fram handen mot de i buren och hugger så att säga, även om det faktiskt inte gör ont vilket vi märkt. De har kommit fram och gått runt mig när vi lekt på golvet men endast när jag är blixtstilla och såfort jag rör mig springer de och gömmer sig. Dessutom är de ganska rymningsbenägna, vilket jag nog tror atta chinchillor är egentligen men eftersom vi har gömställen i hela huset förutom i hallen där jag motionerar de tar det lång lång tid innan jag får tag på de igen.
Den informationen jag fick från förra ägarna var att de var handtama, hoppade upp på axlarna och följde efter en när man gick runt på golvet. De gnagade absolut ingenting på möbler och liknande och buren de hade var laglig. Inget av detta stämde över huvudtaget och dessutom hade de endast haft chinchillorna i sin ägo i ca 1-2 veckor eftersom jag hittade en till annons på precis samma chinchillor. Den ännu tidigare ägaren svarade dock aldrig när jag försökte få tag på de.
Nu blev den en lång text men jag tycker situationen behöver förklaras eftersom det är riktigt ledsamt att de ljög för mig :(
Det men får med är iallafall den bur som jag fick med vid köpet. Den är för liten så de behöver en Ny bur och vi skulle ha byggt en ny till de. Men samma där så har vi för mycket att göra om kvällarna när vi inte jobbar. Buren har måtten höjd 93cm, bredd 69cm, djup 60cm. Dessutom har den på toppen en gallerbur med måtten höjd 53cm, bredd 59cm och djup 40cm. Den är förskräckligt ful men som sagt behöver de en större. Du får även med ett sandbad i plast, en ''korg'' att lägga hö i, ett hörnhus, ett större hus att ha i buren eller på golvet, vattenflaska i glas, matskål samt en transportbur. Du får även med de sand som jag skickades med om ni vill men den har silats istället för att bytts ut innan så den luktar kiss och vi köpte därför ny sand till de. Ni får även med den maten som vi för tillfället använder om ni vill använda den i fortsättningen eller blanda ut till de och börja med en ny sort eftersom den kommer från djuraffär vilket jag vet inte heller är bra.
Chinchillorna finns i Kil (Värmland) och är ca 3 år (ops info miss!) Har jag missat något får ni fråga och vill ni ha bilder kan jag ordna det! :)

Skriv gärna om det är honor eller hanar, ifall de har stamtavla, vad det är för färg på dem.
Bilder underlättar ju också alltid en säljesannons då det är många som säljer chillor nu.

Ja du ser alltid är det något man glömmer! :)
Det är honor, eftersom de är systrar ;)
Ingen stamtavla, jag antar att de från början är uppväxta i djuraffär.
De har den vanliga grå färgen båda två, den ena har dock lite mörkare täckning på huvudet än den andra.
Jag har inte kunnat få någon bra bild på de tillsamman ännu eftersom de springer iväg men här har ni ett smakprov iallafall! :) Kameran på mobilen är inte den bästa heller men jag skall försöka få tummen ur och ta lite kort med den stora kameran också så ni kan få se bättre bilder! :)

Missade helt att du skrivit systrar, förlåt:)

De finns fortfarande kvar och letar efter ett nytt hem hos någon som har den tiden som krävs! :(