Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 1647 ggr
hhejlollo
2013-01-21 10:14
0

Luktar?

Hej! Undrar bara om chillor luktar?:) Tex hanarna. Mushanar luktar tex :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Anne.K
2013-01-21 11:09
0

Chillor luktar lika mycket som gerbiler… Med andra ord inget är min egna upplevelse. :) . Mina chinchillor luktar nog till och med ännu mindre än vad gerbilerna gör. Nu har jag iofs bara chinchilla honor men gissar att även hanarna ska vara luktfria.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

hhejlollo
2013-01-21 11:11
0

#1 okej tack för svaret! Haha såpass lite? Gerbiler luktar ju ingenting!

Sajtvärd på degus.ifokus

Anne.K
2013-01-21 11:18
0

#2 haha, ja de luktar såpass lite :) mina iaf. Sedan kan det säkert vara lite individuellt med lukten som med alla djur. Men det är nog mer regel än undantag att de är luktfria :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Millchan
2013-01-21 12:52
0

#2 Chillor luktar i princip ingenting!
Rengör du buren minst varannan vecka så slipper du lukter och då pratar jag både om honor och hanar!
Däremot kan jag känna om nån hona brunstar att jag känner lite men inget som stör mig!

Jag har 15 vuxna chillor och 3 bebisar här hemma och det är aldrig nån som har känt att det luktar nåt hos oss!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

hhejlollo
2013-01-21 13:29
0

Okej tack! För tex sugar gliders stinker rent utsagt! Haha

Sajtvärd på degus.ifokus

UlrikaD
2013-01-21 14:01
0

Chillor luktar som sagt ingenting. Mycket har ju att göra med vad djur äter. Sugargliders äter ju t.ex massa frukt och då blir bajset en annan konsistens…och det luktar.

Chillor äter ju hö och ren pellets och bajsar torra små kulor. Så det luktar i stort sett ingenting.

Det är både på gott och ont för chillornas de. För man ser en del chillor som inte har haft det så bra och lever i otroligt smutsig bur…men lik förbaskat så luktar den inte. Och då kan folk strunta i att städa en stund till.

Hade det varit råttor det gällde så hade det luktat ut i trappuppgången ifall man struntade i att städa.

Jag har ju haft 16 burar som i mest i två rum samtidigt. Men det har inte luktat nåt då heller.

hhejlollo
2013-01-21 14:04
0

Okej tack! Aa nej jag rengör burarna regelbundet för jag skulle själv inte vilja bo i en smutsig bur! Mina suggisar får ju både frukt och pellets men det stinker även om man gör rent:p suggina kommer dock inte va i samma rum som dom andra djuren:)

Sajtvärd på degus.ifokus

UlrikaD
2013-01-21 14:18
0

#7 Är du inne på att skaffa chillor?

hhejlollo
2013-01-21 14:27
0

Ja, tycker dom är så underbara! Har en kompis som har två st honor, är sugen på att ta dom;)

Sajtvärd på degus.ifokus

UlrikaD
2013-01-21 14:28
0

De är underbara om man får rätt chillor. En del är ju tyvärr ganska osociala om de blivit uppfödda på fel sätt. Stökig djuraffär eller liknande.

Men en chilla med bra uppväxt är väl nåt av det mysigaste man kan ha tycker jag.
Är väl bara liiiiiite partisk då.Skrattande

hhejlollo
2013-01-21 14:33
0

Jag kommer inte stressa fram nånting utan jag vill vinna deras förtroende för dom kommer ju få bo hos mig tills dom går vidare! Dock finns de ju så många underbara chillor till salu så man blir ju knäpp!

Sajtvärd på degus.ifokus