Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett08-beteenden
Läst 3497 ggr
jossan_5683
0

Att skaffa Chinchilla

Jag är en tjej på snart 15 år och behöver lite tips gällande att skaffa chinchilla.

1. Hur mycket kostar dom? (hela paketet, bur mat allt).
2. Kan dom resa mycket? (vi har land som vi åker till).
3. Kan man vända deras nattrytm, ifrån att vara vaken på natten till att vara vaken på dagen?
4. Hur länge lever dom?

Tacksam för svar snarast :)

idacu2
0

1. chinchillorna varierar i kostnad beroende på om du vill ha stamtavla eller inte. Du ska helst köpa minst 2 då de är flockdjur så räkna med 300- 1200 / styck. De ska ha stora burar & sånna kan vara svårt att hitta så räkna med 800- tusenlappar eller bygg en egen bur för billigare pris med material som är chinchillaanpassat. Deras basföda är hö & pellets .. Själv får jag gratis hö av en jag känner så den kostnaden vet jag inte, medan pelletsen kostar som kaninpellets typ, (kanske något dyrare beroende på vilken sort du väjer) var noga med att pelletsen är för chinchilllor bara då de har känsliga tarmar. Chinchillor kräver inredningar i buren (hyllor/ hänmattor osv.. dessa är ju inte allt för dyra i pris & de är lätta att fixa/ bygga själv). matskålar osv ligger på ca. 60- 90 kr/styck.

Så den totala summan beror väldigt mycket på vad du har innan/ hur händig du är & vad för krav på chinchilla du ställer.

2.Vet inte om du tänker på utlandsresor lr inom sverige.. men Chinchillor kräver ett visst klimat & fuktighet osv.. (finns att läsa om på nätet mer) & de är inte så stresståliga… De är alltså inte så glada i miljöbyte… Men man kan ju ta med dem på kortare resor som te.x. utstälnningar o sånt utan problem. Men längre resor / andra platser beror helt på vad du menar & hur chinchillan är, men tänk på att de måste ha en stor bur om ni är borta länge.

3. Det går att vända på exotiska djurs nattrytm. Men oftast mår de bättre när man låter bli sägs det.

4. Chinchillor kan leva upp till ca. 20- 25 år sägs det. Så skaffa inte en chinchilla om du inte är redo att tillbringa så många år med dem. man har ett stort ansvar över dom, då de inte kan lämnas ensamma.

Hoppas jag var till någon hjälp & att folk rättar mig om jag skrivit något fel. (sitter hemma med feber så har ingen aning om hur detta blev) haha :')

jossan_5683
0

Tack för svaret :-) Jag hade tänkt att ta med den till landet, tror du det funkar, vi brukar tillbringa ganska mycket tid där på sommaren… vad tror du om det? Jag ska självklart ha en stor bur där :-)

idacu2
0

Lugnt :)

Om ni åker dit fram och tillbaka flera gånger under sommaren kanske de blir för stressande för dem.. Annars om ni åker dit & stannar där i flera veckor skulle det nog funka om det är rätt klimat (dvs. temperatur & fuktighet där).

Detta är min åsikt iaf, men har ingen större erfarenhet av att flytta runt på mina chinchillor så är inte helt säker på vad som anses vara okej & inte okej enligt andra chinchillaägare.

Spjetan
0

Jag tror att det beror till stor del på hur chinchillorna är. Vissa blir lättare oroliga och stressade än andra.

Men att prova sig fram kanske man kan göra, men främst då om det rör sig om en längre period under sommaren som ett par veckor sammanhängande tid. Men man får tänka på risken med värmen i bilen på sommaren och drag i bilen om man öppnar fönsterrutorna på bilen när man kör. Men i skuggan och lagom temperatur i bilen och inte för lång resa, så kanske man kan försöka en gång och hålla koll på hur chinchillorna reagerar och hur deras vikt påverkas av flytten.

Men om man hittar en ansvarsfull person som vet hur de ska skötas kanske det är bäst!

UlrikaD
0

Om man ska köpa chinchillor med stamtavla och dokumenterad bakgrund så får man betala en del. Snittpriset ligger väl på idag mellan 1200-1500kr och sen uppåt 2500kr till mer utställningsexemplar.

Som tidigare skrivit ska de vara två stycken så inköpspriset kan bli ganska dyrt. Men det kan löna sig att köpa chillor med dokumenterad bakgrund så man förhoppningsvis slipper sjukdomar i framtiden.

Buren bör vara minst 0.5kvm och ska man köpa så blir det oftast stora, dyra fågelvoljärer. Sen bygger nog Fäboden i Uppsala fortfarande gallerburar till chinchillor. Annars bygger många själva i trä istället. En del bokhyllor kan man göra om till jättebra chinchillaburar. Bara man ser till att buren är säker för chillor så det inte finns någonting där som den kan skada sig på.

Om man åker ut till ett lantställe i början på sommaren och sen åker hem igen i slutet på sommaren och har stora burar både hemma och där så bör det ju gå att ordna bra transport fram och tillbaka för chillorna. Men är det så att man ska åka fram och tillbaka varje helg skulle jag inte rekommendera det.

Chillor är ju inte regelrätta nattdjur som t.ex guldhamster utan de är vakna lite tidigare på eftermiddagarna. Jag tycker väl inte att man ska försöka förändra djurs naturliga dygnsrytm, då är det bättre att skaffa ett djur som passar ens egna vanor istället.

Chillor är ju det av smådjuren som lever längst tror jag, upp till 20 år så man bör ju fundera lite på om man tror att man har ett intresse som varar så länge.
Jag har tre stycken här hemma nu som blir 10 år nu. Och de är pigga och glada alla tre:)

jossan_5683
0

Tack så mycket för alla svar :)! Har bara en liten fråga kvar, vad ska män ha för resebur till chinchillor??

UlrikaD
0

Har man två stycken funkar en vanlig katt-transport bra. Då får det plats strö, hö, lite mat och så får man ge vatten under resans gång. Sätter man fast en flaska så skakar oftast vattnet ut på vägen.

Annars finns det större smådjurstransporter där man stoppar ner chillan ovanifrån som kan kännas tryggare för en chilla. Jag brukar använda sådana i olika storlekar om jag ska åka nånstans med någon.

LadyS
0

Som resebur till en chinchilla kan du använda en vanlig kattransport bur eller en lite större modell av dessa små ovalformade som är för marsvin.

cinna
0

Ang. dygnsrytmen:

Tycker tonårsdotterns chillakillars dygnsrytm stämmer ganska bra med hennes egen Flört - Lite småseg på morgonen, sover gärna till långt in på förmiddagen om man får, men dessto piggare på eftermiddagen/kvällen. Brukar ändå vara ganska tyst i buren när vi lägger oss för kvällen vid 22-tiden…

De är med andra ord inte alls lika nattaktiva som jag trodde de skulle vara innan de flyttade hit…

jossan_5683
0

Okej tack igen för alla svar :-) Jag undrar när på årstiderna man ska skaffa chinchillor? Kan dom vara ensamma under dagen medans jag är i skolan osv?

Millchan
1

#10 Chillor sover som oftast under den tiden du är i skolan så det tar dom ingen skada av!
Många vuxna som har chillor jobbar ju så dom är ju också borta från morron till kväll!

Chillan är mer kvälls/nattaktiv och så länge dom har sällskap, mat och vatten så klarar dom sig bra!

Vad gäller införskaffning så spelar det ingen roll när på året du skaffar dina pälsbollar, det viktiga är att chillan är minst 10 veckor gamal och att den har en rymlig bur som väntar hemma med bra mat och gärna en kompis!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem