Uppfödare Örebro?
Tips på chinchillauppfödare i Örebro?:)
MVH FiffiLiina
Honeys chinchilla håller väl till i Örebro om jag inte minns fel.
Carina är en oerhört trevlig kvinna med många fina djur. Och väldigt kunnig.
Tyvärr ligger hennes hemsida nere nu då den är under uppbyggnad men gå in på SCAFs hemsida (www.chinchilla.se) och kolla under registrerade uppfödare så får du fram henne där och en mail till henne.
Mail henne och fråga om hon har några djur till salu och om du eventuellt kan få komma och kolla på djuren.
Lycka till med ditt söknade!
Jag finns ett par mil utanför Örebro mot Norrköping! Jag bedriver uppfödning å omplacering! Jag har just nu en lite söt herre till salu kolla gärna in min hemsida! www.vageloschinchilla.se Mvh Sofia
#1 Tack! :)
#2 Okej, ska definitivt kolla :)
MVH FiffiLiina
Finns det chillor som bor själva?
Jag menar som kanske inte ihop med andra osv?
Vill gärna ha en men vet ju att de ska bo fler för att inte bli ensamma.
Kommer erbjuda jättemycket kärlek, har jättemycket tid!
Den kommer få komma upp MINST tre gånger om dagen och gosa och springa av sig i ett rum. :)
MVH FiffiLiina
*inte går ihop
MVH FiffiLiina
#5 Det där med att säga att någon chilla inte går ihop med någon annan chilla är väldigt svårt att avgöra.
Det finns de chillor som ratar flera partners/burkompisar tills den där perfekta dyker upp.
Och visst förstår jag att alla har inte möjlighet att prova med flera olika individer om man har en chilla som är kinkig med vilket sällskap man erbjuder.
Men jag rekomenderar ändå att du skaffar två stycken.
Saken är ju den att dessa djur är skymning och natt djur. Vilket vi människor inte är. Så troligtvis när du har tid att ha dem ute så vill de helst sova och när du vill sova ja då vill de busa.
Därför är det bra att ha dem i två. För den tiden du inte kan spendera med dem gör de tillsammans.
Och det är inte mycket mer jobb med två än en. Och det är dubbelt så mycket kärlek. Dessutom om jag ska tala om egen erfarenhet så är det faktiskt så att ha man två så driver de varandra (både på gott och ont ;).
Har en chinchilla som var väldigt blyg och försiktig medans burkompisen var mer nyfiken och framåt. När den kom fram och hälsa och blev kliad så locka dennes beteende fram den andra och är idag en av mina mysigaste chillor jag har här hemma.
Så jag tycker nog du ska fundera lite på det där med att bara ha en, jag tänkte också så i början men är glad att jag valde att ha två. Det gav så mycket mer glädje till både mig och mina djur.
Lycka till!
Okej, tack! Men om man se föräldrar som bara tillåter en? Vad gör man då? Mina hamstrar är ju nattdjur. Jag brukar oftast sitta på mitt rum på kvällarna. Och då hör de att jag är där och vaknar och vill komma upp. Jag har gott om tid att gosa även om de är nattdjur. Vänjer sig chillor vid min dygnsrytm som hamstrar gör?
MVH FiffiLiina

Jag kan bara hålla med LadyS. Chillor ska ha sällskap i den mån de vill ha det.
Jag har fött upp chillor i ganska många år nu och har haft över 50 chillor hemma vid en tidpunkt. Jag har haft en enda chilla som inte velat vara med någon annan. En endaste.
Så de vill och behöver sällskap.
Tänk på och räkna in dem i kategorin marsvin och råttor som också alltid ska vara två.
Det är inte schysst att ha ett djur ensamt bara för att det funkar bäst för en själv.
Man ska alltid tänka utifrån vad som är bäst för djuret man skaffar, inte vad som är bäst för en själv.
Om dina föräldrar bara tillåter en chinchilla så bör du inte skaffa några. Två chillor bor ju i samma bur, den måste vara lika stor som om det bara bodde en i den. Alltså t.ex 100x100x50cm så det är ju en ganska stor bur. Och det gäller då som sagt samma burmått för en eller två chinchillor.
Chillor är vakna längre tid än vad hamstrar är och mina är vakna från kl.12 på dagen och framåt. Men man hör ju att de lever loppan även när lampan är släckt:)
#7 Om det nu är som så att dina föräldrar bara tillåter en hade jag talat om för dem att enligt lag så bör de vara två och varför. Och att det inte är mer jobb med två än med en och faktumed inte speceillt dyrare heller.
Skulle sen mamma och pappa tyvärr säga nej ändå så hade jag nog valt att inte skaffa någon alls. Det är som Ulrika säger inte schysst mot djuret att låta de sitta ensamna.
Tänk dej själv om du satt in stängd i ett rum utan någon att prata med år efter år (från 3 månader -20år för det är vad en chilla kan bli) och ibland kom det någon filur och titta och prata med dej. Du har inte en aning om vad denna filur säger men ibland låter det trevligt och du får komma ut ur rummet och springa runt i villan… men sen är det tillbaka till rummet/buren. Samtidigt så minns du tiden ihop med mamma och ev syskon och hur kul det var att ha någon att samtala med. Inte så ensamt
Nja det där är inte rätt… ska man skaffa chinchilla så ska man skaffa två. Skaffar man inte ett redan befintligt par utan bara en så ska man ha som plan och enligt mitt tycke redan en sådan på gång att skaffa en till chinchilla ganska så omgående.
Jag tror att både du och dina djur kommer glädjas mer av det! Du kan njuta av att ha glada djur och dina djur kan njuta av både sällskapet från dej och varandra.
Vad gäller dygnsrytmen så är det olika från individ till individ. En del av mina är vakna på morgonen/middagen och kommer fram och hälsar medan andra inte ens öppnar ögonen då det är mitt i natten för dem. Sen sover det mer eller mindre hela dagen och det börjar först låta ordentligt att de är vakna allt i från kl 9-12 på kvällen. Och sedan är de igång fram till mellan 3-5 på natten.
Kan även säga att en del av mina är riktiga surmular om du väcker dem :)
Håller med LadyS och Ulrika om att djuren ska sitta minst två och två!
Kan berätta om min lilla älskling här hemma som misste sin syster för lite över ett år sen!
Mins Stich hade suttit i 6år med sin syster Lilo en dag blev Lilo riktigt sjuk och vi var tvugna att ta bort henne 
Efter ett tag fick jag tag på en bebis hona som som behövde ett nytt hem så jag tänkte att denna lilla hona kunde ju bli sällskap till min Stich.
Så vi åkte till uppfödaren med min Stich och satte ihop dessa båda i en katt transport och lät dom vara ett tag och det verkade gå fin fint så vi tog med den lilla honan hem!
Väl hemma släppte vi ut båda tjejerna i buren och då blev det kaos min Stich ville ta livet av den här lilla bebisen som gömde sig så gott hon kunde!
Jag tänkte att jag får ha lite is i magen så fixar det sig men det gjorde det inte!
Ihopsättningen var inte alls lyckad och båda honorna såg olyckliga ut och lilla Eira fick flytta in till två andra ung honor där det gick mycket bättre och hon blev direkt accepterad och ompysslad!
Då satt ju Stich ensam igen, skällde på mig när jag fixade i buren, kissade på mig om jag försökte klappa henne jag såg att hon inte var 100% lycklig men efter en stund så fick jag på hennes vilkor klia henne och allt skulle ske via hennes vilkor!
För en stund sen fick jag nys på en ung hane som behövde ett nytt hem och tänkte att denna lille filur kanske skulle vara nåt åh testa med Stich!
Kontaktade uppfödaren och fick göra en deal med med henne att ta denna lille kille på prov och om det fungerade så skulle vi köpa honom!
Vi hämtade hem Gabbe, satte honom och Stich i katt transport medans jag städade burarna och skiftade plats på ett par chillor så att detta par skulle få en Ny bur som var ordentligt rengjord med mat och hö och färskt vatten!
Jag var nervös att Stich skulle ge sig på Gabbe och att hon inte skulle acceptera honom men till min förvåning så gick ihopsättningen jätte bra och bara efter ett par dagar låg dom som en enda stor pälboll ihop 
Stich har slutat att skälla på mig och kissa på mig vilket visar att hon i dag är en mycket gladare och lyckligare chilla som har en vän att mysa och prata med dygnet runt!
Kan säga att många uppfödare har haft svårt att ge tips om vem som skulle kunna sitta med min dominanta Stich som ratat chillor som har varit i närheten áv henne både inne i buren och utanför men nu är hon lycklig med sin nya pojkvän! 
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem