Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 1131 ggr
Cayenne*
2012-12-01 10:25
0

Osams

Mina killar som bott ihop i ett drygt år har blivit osams och de jagade varandra och bråkade så pälbitar yrde. Nu har de suttit i varsin bur i två veckor eftersom degick väldigt hårt åt varandra. Vi har ett par gånger släppt ut dem tillsammans i rummet, men de fortsätter bråka. Den enes päls ser hemsk ut. När jag delade dem var de först ganska galna, men lugnade ner sig ochde har blivit mer tillgivna oss sedan de flyttade isär (de behöver väl mer gos från oss nu).

Jag tycker lite synd om dem stt de sitter ensamna, så jag undrar om ni mer mer erfarenhet än mig, säger att  det är kört, eller om det är troligt att jag kan få ihop dem igen?

Skulle någon av er rekommendera att jag testade att ha dem i en transportbur en dag?

De har bott ihop sedan de var 4 och 5 mån gamla och nu är de drygt 1½.

http://www.totoroschinchilla.n.nu/

baltazzarr
2012-12-01 12:06
0

Bor dom i samma rum som en hona så kan det vara det dom känner av! Jag personligen skulle inte prova i transport, men det är för att jag mist en Chilla som vart så illa biten på bara några sekunder, å jag hant inte få ut den ;( Det som oroar mig är att dom bråkar även fast dom är lös i rummet! För annars hade jag rekommenderat att haft dom löst! Eller satt in dom i en bur där ingen av suttit innan! Ev möblera om i buren! Gjort rent så det luktar fräscht! Hoppas det löser sig! Mvh Sofia

Sofia "Fia" Grundström

www.vageloschinchilla.se

Reggad omplacerare i SCAF

Cayenne*
2012-12-01 12:28
0

Jo, det är ju tjejer i rummet, så det har jag räknat ut är anledningen också, men jag trodde inte att det skulle sitta i så länge….

Jag får fundera lite på hur jag ska göra med dem……

Spjetan
2012-12-01 12:40
0

Jag är pessimist och tror inte att det kommer att fungera igen! Killarna har blivit riktigt könsmogna och känner att det finns tjejer i närheten.

Om du skulle lyckas få dem att bli sams i samma bur, så tror jag risken är jättestor att nästa gång en av honorna är i brunst kan det bli likadant. Och då är det inte säkert att någon är där att skilja dem åt och då kan det sluta riktigt illa.

Jag har vid ett par tillfällen haft killar här som hos tidigare ägare suttit ihop i fyra-fem år. Och när de varit här ett tag, så ryker de ihop. Honorna runt omkring gör att de blir rivaler.

Just nu har jag några yngre killar tillsammans med en äldre hane, men jag kommer att skilja dem åt om ett tag.

Att fundera på för din del är: Vill jag avla på killarna? Om det inte är vad du vill, så kan du kastrera dem och sätta dem med vars en tjej efter ett tag. Om du kan tänka dig att avla på dem, så fundera lite till så att du är säker. Glad

UlrikaD
2012-12-01 15:38
0

Jag har alltid haft mina han-par i samma rum som honor utan några som helst problem.

Däremot skulle jag aldrig sätta ihop ett vuxet hanpar igen som bråkar så som du beskriver. Då har det hänt nåt som gör att någon av dem verkligen inte vill vara sambo med den andra längre.

Jagar de varandra även när de är lösa ute så är de ute efter att skrämmas och eventuellt faktiskt skada den andra.

Jag skulle inte testa vare sig med någon annan metod eller att försöka få ihop dem igen. Chillor kan döda varandra och det kan gå ruskigt snabbt.

Jag vet inte hur många chillor du har eller om detta är dina enda. Men hade det varit jag så hade jag ju satt dem med varsin bebishane istället. Det går ju även att kastrera och sätta dem med varsin hona.

Men två burar fr.o.m nu i vilket fall som helst. Tråkigt men sant.

Cayenne*
2012-12-01 18:55
0

Jag får fundera vidare….. Nu har jag gjort en rockad här, men jag vet inte om det blev bättre :hmm: Jag hade ett par där hanen flera gånger haft sår på öronen. Jag misstänker starkt att honan biter honom. Jag satte denna hona med en av de hanarna som bråkar. De var direkt förtjusta i varandra.

Nu har jag ändå två hanar i varsin bur. Den ena ska jag inte avla på alls, så kastrering är under övervägande, faktiskt men eftersom han väger ganska lite vet jag inte om kastrering är så bra för honom……?

Mina andra två honor är fortfarande lite unga - 9 månader.

Jag får fundera lite hur jag ska göra här framöver…..