Fundering på att skaffa chillor
Hej på er.
Jag har länge (många år) gått och funderat på att skaffa chinchillor, men innan jag och sambon gör slag i saken så har vi givetvis lite frågor (har säkert alla gröngölingar).
Givetvis har vi läst på allt vi kan komma över om djuren, men frågor poppar ju alltid upp.
1. Till nybörjare- Vad rekommenderar ni, två ungar eller två vuxna som söker hem?
2. Hur får man tag i sand och pellets så enkelt som möjligt?
3. Finns det uppfödare i östergötland/småland/blekinge-trakten? Vi bor i småland.
4. Uppskattar chillor myssaker som hängmattor och hängkorgar i tyg, eller ska det bara vara grova trähus med mera? Om dom gnager sönder tygsaker så kanske det inte är så bra för deras magar!?
5. Gör dom sina behov överallt i buren (där dom sover bland annat) eller håller dom sig till ett speciellt hörn?
6. Är 22 grader varmt i en lägenhet för vamt för dom?
Kommer säkert fler frågor.
Har hemma 9 marsvin så att få tag i hö och kutterspån gratis är inga problem för oss. Stor bur har vi redan som bara väntar på att två chillor ska flytta in.
Kan försöka svara på några av frågorna=)
1. Tror inte riktigt det spelar någon roll, jag skaffade mig två ungar och det gick jättebra, hade spanat in många äldre innan och när det blir ett till par här hemma så blir det två äldre som redan är handtama o.s.v. =) Äldre chinchillor har svårt för att hitta hem så det är ju ett litet plus att ta ett sånt par.
2. Brukar finnas sand i zoo-affärerna. Brukar inte finnas så bra pellets i djuraffärer så den beställer jag alltid (sand också för den delen…), snabbt o smidigt. Köper du chillor från någon uppfödare i närheten så kan du säkert få köpa mat&sand därifrån.
4. Japp! De brukar inte tugga i sig fleece och det är supermysigt tycker mina iaf….hängmattorna är lite sådär men att gosa in sig i en fleecefilt vi slängt in är det bästa dom vet=)
5. Chillorna bajsar typ….jämt. Bajs hittar man överallt. Kissar gör mina bara i spånet och sånt som suger åt sig kiss (har en omålad mdf skiva som dom gillar att kissa ner). Har aldrig sett kiss någon annanstans.
6. För varmt tror jag inte det är. =)
~mikkan
Skulle gärna vilja ge två stycken vuxna ett hem. För mig spelar inte färg någon roll, dock är jag noga med temperament. Dom chillor jag söker får gärna vara busiga och nyfikna och kontaktsökande. men givetvis så förstår jag om dom inte är så nyfikna i början i ett nytt hem. Dom måste ju få tid på sig att bo in sig osv.
Vart kan man beställa pellets och sand? Tusen tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor :)
Pellets och sand kan man be sin zoobutik ta hem, eller så köper man av någon uppfödare. Bor du nära mig i norra Småland, kan du få köpa lite från min säck ;)
Det finns två till salu härp sighten…. Och ibland kan man hitta bra Chillor på blocket också.
http://www.totoroschinchilla.n.nu/
Jag bor i kronobergs län, men inga större problem med att ta mig till norra småland. Tack Cayenne :)
Hejsan!
1. Det har ingen betydelse om man köper två ungdjur eller två vuxna, mer än att om du köper två unga djur så vet du att de inte flyttat runt en massa, varit med om tråkigheter som kan påverka deras agerande.
2. Vissa (väldigt få) butiker säljer bra sand och pellets. Jag rekomenderar Witte Molen badsand och Mästers chinchilla pellets. Det finns flera registrerade uppfödare och andra uppfödare som säljer/skickar både sand och pellets.
3. Ja det finns flera uppfödare, registrerade uppfödare är Wixens som håller till strax utanför Jönköping, Silverklippan's (jag) som håller till i Norrköping.
4. Hängtunnlar och hängmattor i fleece är uppskattat =)
5. Bajsar gör de överallt men brukar hålla sig till att kissa i vissa hörn.
6. Lite varmt är det, men det är ok.
Hejsan! Sofia heter jag å finns i Östergötland! Jag driver ett omplacerings hem för chillor! Ska oxå försöka svara på dina frågor! 1. Jag skulle nog rekomendera en äldre å en yngre eller två äldre! Dom är oftast mera vana att hanteras! Lättare att sitta still i famnen å gosa ;) Alternativt skaffa en äldre lugn å en yngre lite busigare ;) Vad gäller kön tycker jag inte att det spelar så stor roll. ;) 2. Sand rekommenderar jag white mollen sand! Bäst för chillornas pälsar! Den finns att köpa/beställa på arken. Eller djuraffärer som tar hem från Gibbson. Även jag säljer deras sand. Maten rekommenderar jag mästers chinchillapellets som är framtagen för chillorna, den kan köpas av regade uppfödare, även vissa hobby uppfödare! Även här kan du köp av mig. 3. Ja jag finns ju som sagt va i Östergötland. Jag driver hobby avel och omplacerings hem, håller just på att bli reggad via svenska chinchilla föreningen! Jag har ofta ett fler tar Chillor i olika åldrar, färger å temperament till salu! Själv klar finns det flera uppfödare! Om du kollar in http://www.chinchilla.se/ så hittar du dom reggade, kollar du in www.vageloschinchilla.se så kommer du till mig ;) 4. Chillorna vill gärna ha hängmattor å tunnlar. Trä grenar å så kan man köpa "pappers" rör sånna man kan gjuta i! Dom är roliga att springa i å gnaga sönder, finns på dom flesta bygg affärer ;) 5. Eftersom chillorna bajsar ca 210 klutar om dagen så hamnar dom överallt! Även på golv å i knät när man har dom ute! Där i mot har jag aldrig haft någon Chilla som kissat utanför buren, om den ej blivit skrämd! Kissar gör mina där det finns spån å en del kan göra det i sandbadet, oftast för det står på fel ställe eller att det finns dåligt med sand i! 6. Jag skulle säga att 22 grader är på gränsen, men samtidigt vet jag dom som har det till och med varmare! Jag har ca 18-20 grader! Hoppas du har fått lite svar på dina frågor nu ;) Å som sagt va kolla gärna in www.vageloschinchilla.se Finns några omplaceringar som inte ligger ute än ;) Mvh Sofia
Något mera jag skulle rekomendera är att skaffa Chilla med stamtavla/regbevis! Då vet man var ifrån den kommer, å man han även lite koll på ev sjukdomar å vet att det inte finns någe inavel!
Tusen tack Sofia för bra svar. Vart i Östergötland bor du? Har familj som bor i Åtvidaberg så ofta man är och hälsar på :)
Hejsan!
Jag har några chinchillor till salu, men ännu inte klara att flytta hemifrån. Vi bor ca 6,5 mil från dig. Du får gärna komma och titta på dem och prata lite och känna efter om chinchillor passar för dig.
Witte Mollensand och Mästers pellets kan jag också sälja till dig!
http://www.pepitas.n.nu/till-salu
Bara hör av dig om det låter intressant.
Mvh / Annette
Åh det hade vart jätteskoj att få komma och titta Annette. Gör absolut inget att jag får vänta. Hade tänkt att vänta någon månad till eller så för att skaffa. Vill förbereda ordentligt så att allt är precis klart innan mysisarna flyttar in.
Kollar runt bland lite och hör mig för bland olika som kan tänka sig att sälja chillor. För mig är det viktigt med bra kontakt med dom jag köper av.
Blir ju inte mindre sugen på att skaffa chillor när man har kikat runt på alla söta bilder. Hoppas tiden går fort till vi får skaffa våra egna små chillor 
Nu är två grabbar bokade :D Spejtans/Pepita´s Yours for life och baltazarrs Gene. Skall få hem grabbarna i början på december. Längtar så otroligt mycket nu och tycker att tiden ska gå fort.
Drömburen Sambon är inte så dum på att komma med ideér. Absolut att en sån här bur ska byggas längre fram.
Får jag bara sticka in och fråga en grej: Bajsar Chinchillorna torra klutar?
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#14 Yes, det är det bekväma! Hela torra, enkla att bara sopa eller dammsuga bort!
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
#15 Vad bra, det gör det hela mycket lättare, är ju bara att samla ihop alla pluppar som hamnat i knät och soffan :P Stinker de?
Chilla bajs luktar inget!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
#17 Jaha! Tack för svaren!