Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett10-genetik-och-färger
Läst 1393 ggr
[Loca Diaz]
0

Färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just fått hem tre chinchillahanar. Mina första, har annars enbart hållit på med kaniner. Så det här ska bli kul!

Just nu bor den förra ägarens bur som vi lånade tillfälligt. Vi håller på att bygga en Ny bur åt dom nu och idag ska jag måla den. Den blir 120x70 cm med en höjd på 190cm. Skulle haft den större men då går den inte igenom dörren!

Så jag är nyfiken på vad färgen kallas hos dessa.
Har inga bestämda namn åt dom än Tungan ute (Ni får gärna komma med förslag). Den äldsta är 1.5 år och är pappa åt de två andra.

Här kommer "hane 1", pappan :) Jag tror att han är beige? Han sov då jag tog bilderna så jag ville inte störa. Där av de halv dåliga bilderna. Men han är rödögd.

[Loca Diaz]
0

"Hane 2", en jämn blågrå färg med ljusare/vit mage.

[Loca Diaz]
0

Sista, "hane 3". Han är grå/brun med ljusare mage, dock inte lika som #1. Han är också rödögd.

Niiinah92
0

Någon kunnig får svara med men jag skulle säga  Beige, violett och brown velvet men vilken färg hade mamman? Black velvet?

Som sagt är inte så duktig än på färger men de andra kan säkert svara mer korrekt.

[Loca Diaz]
0

Jag fick hem stamtavlor på dom nu och där står följande: "Hane 1" (2 år) homobeige ebony, violet carrier (anlag alltså? Mor violet far grey med black velvet och black ebony och beige i stammen) "Hane 2" (2 år) violet (med blue diamond och sapphire velvet i stammen). "Hane 3" (son till hane 1, 1 år) beige violett ebony (mor grey, holländsk stam med färger som brown ebony, blond ebony, svart/vit, homobeige och pink White) Det var en hel del färger iaf :)

Zuzziquie
0

Nu ska vi se om vi kan reda ut det här, verkar ha blivit lite tok i de där stamtavlorna :)

Vad är mor och far för färger till de olika chillorna? Samt, har du någon mer bild på nr 1?

Ser ut som om att Nr 1 är Beige (utifrån bilden ser den inte ut att vara vare sig homo eller ebony - men kan underlätta med fler bilder. Dock kan föräldrarna omöjligen vara violet och grey när chillan är beige. För att chillan ska kunna bli beige måste minst en av föräldrarna vara detta då beiga genen EJ går att bära.

Nummer två ser alldeles riktigt violet ut, vilka färger är föräldrarna?

Hane tre ser ut att vara beige eller möjligtvis beige ebony om magen är färgad och inte vit? beige violett är den inte. Åter igen, vilken färg är föräldrarna?

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

[Loca Diaz]
0

Nu ska vi se. Homo beige ebony. Far: pastell ebony Mor: beige violet Violet Far: grey (standard grå) Mor: violet Beige violet ebony Far: homo beige ebony Mor: grey (standard grå) Det jag skrev ovan kan ha blandats ihop ser jag nu! Ursäkta mitt fel/slarv. :) men detta stämmer.

S*Silverklippan
0

Hejsan!

Den första är Beige, precis som Zuzziquie säger är det svårt att avgöra utifrån den bilden om han är homozygot eller ebony. Säkert är iallafall att han är vc (violet carrier/violet bärare). Nr 2 som är violet, du skriver i första inlägget att nr 1 är pappa till de andra två, ändå så skriver du i senaste inlägget att pappan till nr 2 är grey? Du skriver även att nr 2 har sapphire och BD bakom, i vilket led? Det finns ju isf möjlighet att nr 2 även är sc (sapphire carrier/sapphire bärare). Nr 3 är Beige (Beige ebony beroende på magens färg, inte så troligt att han är ebony eftersom pappan inte ser ut att vara det och mamman är grey) men han är poss vc (möjlig violet bärare) eftersom pappan är vc. Mvh Cattis

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

[Loca Diaz]
0

#7 ursäkta mina slarv. I första inlägget skrev jag att han är pappa åt dom båda - för det hade min vän sagt trodde jag (förra ägaren) men när jag fick stamtavlorna såg jag att han enbart är pappan åt den andra beige. Så de två beige är far och son medan violett är helt obesläktad.

S*Silverklippan
0

Hejsan!

Okej, men då är det iallafall fel…

Pappan till den violetta kan inte vara bara grey, isåfall grey vc. Annars skulle inte avkomman kunna bli violet =)

Får jag fråga vad djuren heter (fullständigt namn inklusive uppfödarnamn) så ska vi nog kunna reda ut detta.

Mvh Cattis

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

[Loca Diaz]
0

#9 jaha okej det står Gert sc och vc Amorinas lucifer heter den som är violet. Och amorinas senjore heter han som är beige.

Spjetan
1

Grattis till dina första chinchillor! Glad

Senjores mamma är champion och hans pappa har fått ett cert på utställning. Jag har Senjores pappa hos mig! Hade varit jättekul att se bilder av Senjore! När han inte sover!

Vem är mamma till Senjores son?

Ett litet tips i all välmening: Köp Witte Mollen-sand och blanda eventuellt i lite Blue Cloud, så kommer de att bli jättefina!

[Loca Diaz]
0

#11 jaha vad kul, jag sökte på uppfödaren och hittade mamman, såg tt hon var champion :) men pappan hade de ju inte kvar (uppenbarligen för du har ju han ;)) - ska ordna bilder! Sitter på mobilen så har inte någon bild. Kan kolla vad mamman hette till senjores son Devil! Vart köper man den sanden? Grey ska det stå inte Gert i #10 (mobilen - autocorrect)

Spjetan
0

Om du bor i närheten av någon uppfödare tror jag att du kan få köpa sanden där. Blue Cloud har S*Silverklippan bl.a. Om du åker på någon utställning till våren går det att köpa sanden där också. En del djuraffärer kanska säljer den också.

Jag har en bild på pappa Attityd som jag tog igår!

S*Silverklippan
0

Hejsan!

Jaha ja, Attityd's mamma (Donna) är också SUCh (sitter hos S*Atlantis) och jag har haft Attityd's kullsyster Ezzet, hon var ställd med två cert.

Lucifer är efter King Kong en hane som är grey vc sc och May Day som är violet sc. Så din Lucifer är violet poss sc.

Tala gärna om vad mamman heter till Devil. Har han reg. stamtavla?

Mvh Cattis

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

[Loca Diaz]
0

Amorinas Wixen's Angel Sophia heter Devils mamma, han har också stamtavla ja :) Vad menas med cert? Hur mkt poäng är "medel", "bra", "mycket bra" (eller vad man ska säga). För när man ex. ställer kaniner är 95 p x 3 champion (av 100 p) :)

Spjetan
0

Angel Sophias mamma är också champion. Glad

Om du inte har stamtavla på Devil, så kan du om du är medlem i SCAF, beställa ut stamtavla på honom.

Cert får chinchillan när den uppnår minst 83 p (av 100) på utställning. När chinchillan har tre cert (från minst två olika domare och ett måste vara som senior) så blir den champion även kallat SUCh.

Vad som är medel vet jag inte exakt. Och vad man tycker är bra är lite individuellt. Jag tycker över 80 är bra och 83 poäng och cert är bättre och allt däröver är jättebra.

Nu är det bara att få tag i den där sanden och ge dem tillgång till att bada och bli fina i pälsen och sedan komma och prova ställa ut dem till våren! Det är väldigt givande och roligt med utställningar. Man får träffa massa likasinnat folk och titta på massvis med andra chinchillor.

S*Silverklippan
1

Hejsan!

Okey, det var lite märkligt för jag hittar inte en reg. stamtavla på Devil.

Medel är 77p.

Mvh Cattis

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

[Loca Diaz]
0

#17 Nehe då kanske det inte är en "godkänd" stamtavla. Stamtavlan ser typ lika ut som de andras så jag antog att det var en stamtavla men den kanske räknas som "härstamningsbevis" bara?

Här är bild på Devil och Senjore.

Spjetan
0

Om stamtavlan är registrerad i SCAF ska det finnas ett nummer i hörnet, t.ex SCAF 08/2004. Och till färgen ska den vara gråaktig om uppfödaren är registrerad och gul om uppfödaren inte är registrerad.

Men om du är medlem i SCAF kan du få ut en stamtavla på honom om den du har inte är riktig. Det kostar inte alls så mycket. 25 kronor plus frakt.

[Loca Diaz]
0

#19 jaha då är jag med! Den är gul :) nej jag behöver inte ha stamtavla på han så det kvittar sen är jag inte med i SCAF heller ^^ Lite kul hur det skiljer sig mot vad jag är van vid. Bland kaninuppfödare så märker man alla godkända djur med stamtavla antingen i öronen eller med en ring i bakbenet, hos chinchillan märker man alltså inte alls?

LadyS
0

Nej chillor märker man inte alls så att man ser om de har stamtavla.