tips? :3
tjoheeej! I veckan får jag hem 2 st degusar och 1 chinchilla antagligen & det är första gången jag har båda dessa djur. tänkte hära om ni har några tips till en nybörjare. något som är bra att veta ? ngt speciellt dom gillar osv. :D
Bloggare på threesimsnerds.blogg.se
En chinchilla? Men de ska ju vara två, om den ej inte går ihop med andra förstås.
/Kram Jennifer
#1 köpte den av en tjej på blocket som säljer dom 3 tillsammans, dom är uppväxta tillsammans & bor tillsammans, räcker väl att dom bara har varandra antar jag eftersom att hon haft dom så? *fastvadvetjag*
Hade hon alla tre tillsammans? Vad konstigt?
/Kram Jennifer
#3 japp, sen dom vart bebisar :D så tror inte jag behöver 1 chinchilla till
Först vill jag börja med att säga att enligt lag bör man ha 2 chinchillor ihop och inte en ensam. Om den inte uppvisar tydligt att den inte vill ha sällskap genom att vara agressiv mot sin burpartner upprepade gånger och mot olika partners.
Och för det andra så har chinchillor och degusar inget utbyte av att sitta med varandra. Det är två helt olika djur arter och "pratar" inte samma språk.
Nu kan jag inte något direkt om degusar men jag här helt på det klara med att chillor inte bör sitta med något annat än chillor.
Oftast sätter folk olika arter ihop då de inte vet bättre, så jag kan väl tycka att jo du behöver nog en chilla till för att glädja den du redan har och så den får lite sällskap.
Jag menar inget illa med det jag skriver och jag ber om ursäkt om det upplevs så. Jag önskar och vill bara dej och framför allt ditt djur det bästa så ni får så mycket glädje av varandra och livet som möjligt.
Bra att veta är väl att du behöver en bur som är minst 100x100x50 (hxlxd) samt att du behöver chillapellet (gärna inget kulig djurbutiksmix utan ordentlig så som mästerns och bellos), vattenflaska och hö. Burspån som bottenmaterial samt bolåda/hus samt gärna en och annan hängkud/tunnel/matta då detta brukar vara uppskattat. Och ett sandbad då de badar i sand.
När du sedan får hem din chilla/chillor låt de vara lite så de får bekanta och vänja sig vid den nya miljön. Sen är det bra att börja prata lite lugnt med dem och sitta utan för buren och ha handen i buren så de kan få komma fram till dej i sin egen takt.
Något man bör tänka på när man sysslar med chillor är att ha tålamod, de är gansak försiktiga av sig men samtidigt väldigt nyfikna så ta det bara lugn och ha inte för bråttom så brukar man snart ha en väldigt trevligt och go vän/vänner.
Ett annat lite tips är att läsa på så mycket som möjligt om chillor innan du får hem den/dem.
Lycka till!!
Hejsan! Jag tror jag har sett den annonsen! Å vill bara tillägga att Chillan inte ska ha springhjul eller lekboll! Mvh
#5 Tack så mkt! kanske får ta o sälja den eller köpa en kompis till den då, får se :)
Bur får jag av henne så det är inga problem :D
Tack för alla tips :)