Diskussion om färger!
Vilken är den dyraste "färgen" på en chinchilla? Och vilken färg är mest attraktiv/ lättsåld nuförtiden? Bara nyfiken ^^ Kom även gärna med gissningar om ni inte vet säkert :)
För ett tag sedan var det Blue Diamond som var dyrast. Men nu har det dykt upp Tripple Diamond som jag tror är dyrare. Sedan är German Violet en ganska ny färg. Kostar nog också mer än en av de vanligare färgerna.
Sedan finns det lite ovanliga färger i utlandet som inte tagits in till Sverige (eller väldigt få). T.ex. Lowe Recessive White, California Recessive White, Blue Slate m.fl. Var de ligger i pris vet jag inte.
Sedan finns det ju RPA (Royal Persian Angora) som är långhåriga och så de lockiga Locken eller Curly Coat. RPA är dyra och Locken vet jag inte riktigt vad de kostar.
Vilka som är lättsålda just nu vet jag faktiskt inte. Det är nog till viss del beroende av färg men även chinchillans stamtavla som gör den lättsåld eller inte. Men det är ganska svårt att sälja chinchillor.
Allt det här är gissningar från mig! 
Precis som Spjetan säger så var Blue Diamond väldigt dyra för ett antal år sedan när de började dyka upp (ca 20.000 kr) i dagsläget har de gått ner till ca 6-10.000kr. Triple Diamond ligger snäppet högre i pris då de fortfarande är rätt ovanliga (1 st i Sverige).
Måste dock rätta med att California recessiv white finns redan i Sverige, men vanliga är de inte. Lowe recessiv white/Goldbar är nog på ingång relativt snart.
RPA och curly/locken ligger fortfarande rätt högt i pris, skulle tippa på 12-20.000kr.
Lättsålda färger/mutationer tjaaa, det beror på…uppfödare tittar ju mera på stamtavlor/linjer och de som enbart vill ha sällskapschinchilla tittar lite mer på färg/mutation. De flesta White verkar vara rätt poppis, även Ebony (Black/Dark) är rätt lättsålda.
För några år sedan vill nästan alla ha Brown Ebony. Så det går lite i vågor det där, jag tycker personligen att alla andra egenskaper är viktigare att titta efter än färg/mutation 
Mvh Cattis
Okej, intressant ! Tackar så hemskt mycket för era svar :D