Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 2354 ggr
orecus
0

Hur pass chillasäkrat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag här med en liten fundering igen..

Var släpper ni ut era chills? Hur pass chillasäkrat är rummet/platsen? Jag får nämligen lite småångest varje gång jag ska släppa ut mina, då det inte är direkt optimalt, så det blir ett jäkla passande. Det jag vill komma fram till är om det är jag som är "överbeskyddande" eller hur pass kinkig man bör vara.

Har ju sett på vissa bilder att folk släpper ut dom rakt i vardagsrummet till exempel. Det skulle jag aldrig våga göra. Jag har inget rum jag kan använda och stänga till, så jag får skärma av i min hall. Så det blir lite meckigt varje gång, men det är det ju självklart värt. Men jag oroar mig hela tiden att dom ska få i sig massa onyttigheter, så som dörrkarmar, tapeter och så vidare.. Heh. Som tur är finns inga sladdar där iaf. Men jag har ju nästan fått för mig att dom dör på stubben om dom äter något mindre lämpligt, som tex på mina kläder och så.

Så, är jag orolig i onödan? Berätta gärna hur ni gör och hur det ser ut hemma hos er!

Här är Sheila på upptäcksfärd!

Anne.K
0

Jag släpper ut mina chillor i mitt och sambons sovrum då det är det enda rummet (förutom toaletten) vi har som går att stänga till. Det är väl inte hundra procent säkert men ändå ett av våra säkraste rum ändå att ha dom i. Klart dom tuggar lite här å var men det är ju så med gnagare. Gäller bara att hålla uppsikt helt enkelt när man rastar dom bara. Speciellt jobbigt är det ju inte.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

orecus
0

Jo, klart dom tuggar.. Tänker mer om dom får i sig andra säker än stolsben osv. Heh.

Men då lyfter du in dom i sovrummet, och sen tillbaka eller har ni buren i sovrummet?

Nej, hade jag haft ett rum som jag kunde stänga till hade det nog inte varit så jobbigt, men nu måste jag skärma av hallen med kompostgaller som jag satt tyg på. Men dom står ju inte jättestadigt, trots att dom får stöd.

Ingen annan som vill dela med sig av sina erfarenheter? Eller har alla andra chillarum? Det vore ju drömmen..men det får vänta lite, heh.

Izziegirl
0

Ett av mina chilla-rum har ingen dörr…så jag har en stor skiva som jag sätter i dörröppningen ;) Det viktigaste…som jag ser det…är att dessa små pälsbollar inte kommer åt elkablar eller krukväxter!! Att det ryker en matt-frans här och där är fullt normalt svinn som man får räkna med.

Sen har jag alumiliumlister på alla tapetserade hörn i huset :))

Jag brukar alltid vara med när mina chillor är ute ur sina burar…för man kan aldrig vara 100 på vad de kan hitta på.

UlrikaD
0

Jag har ju chillarum då i och för sig.

Men det viktigaste är ju just att det inte finns någonting de kan skada sig på. Inga sladdar eller saker som är farligt att tugga på.

En del jag känner släpper dem i köket för där brukar det inte finnas så mycket småprylar. Och om det gör det så plockar man bort det innan man släpper dem.

Vet att en del tränar dem till att inte tugga på saker men här hemma har jag haft så många så här har de nog käkat upp det mesta de har kommit åt. Allt i trä och tapetväg iallafall:)

Anne.K
0

#2 ja vi lyfter in dom till sovrummet då deras stora bir står i vårt vardagsrum och där vågar vi inte släppa dom för där har vi massa söaddar och andra farliga småsaker. I sovrummet har vi bara en säng, byrå och gardiner. Allt annat smått ser jag till att få undanplockat innan de släpps ut. Och som andra även säger så ska man inte lämna dom obevakade.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

mikkan01
0

Jag får också lite småpanik när jag ska släppa ut mina, gör det i sovrummet. Täcker alla sladdar med handdukar…täcker hål/möjliga gömställen med tvättkorg, böcker och kläder haha…
Skrivbordet täcks med en filt eller ett lakan…ser ut som ett bombnedslag när jag släpper ut dom och det är en hel del jobb.
Sitter som en hök när dom är ute…;)

Nä…längtar tills jag kan ge dem ett eget rum som är säkert och tuggbart :)

~mikkan

orecus
0

Tack för era svar, det betyder mycket!

Nej, precis..jag vill ju inte att dom ska få i sig något olämpligt, men jag oroar mig kanske lite väl. Och att få i sig lite papp/kartong eller så inte är farligt. Som sagt, lite mattfransar här och en dörrlist där.. Jag har väl bara fått för mig att dom är så jättekänsliga, men det är inte så med andra ord(?). Som exempel, jag skulle aldrig släppa lös dom i soffan, inte för soffans skull, utan för att dom provsmakar verkligen på allt och är rädd att dom ska bli dåliga av det..

Ja, lyfta in som i sovrummet kanske jag ska börja med. Där har jag inte så mycket saker heller, för just nu känner jag lite som dig, mikkan01, det är en del meck med att skärma av, täcka för osv.. Men mina brukar springa fram och tillbaka ut ut buren, dom är små fjantar, heh. Så det känns ändå dumt att ta bort den möjligheten från dom..

Knivig sits. Haha. Jag längtar också till ett tuggbart chillarum, där man bara kan stänga dörren och öppna burdörren..

Någon kanske har tips på lite leksaker man kan aktivera dom med, så dom tuggar mindre på taperterna och dylikt? Såg en youtubevideo där någon hade som ett trätåg som chillorna kunder hoppa igenom. Men det var nog från USA.. Man vill ju ändå aktivera dom lite, och inte bara ha öppen yta?

JoJo!
0

Tycker inte att du oroar dig för mycket Jag är likadan själv Tungan ute

Vårt arbetsrum har förvandlats till chinchillarum Har säkrat där inne så gott det går Satt för så de inte kan komma in under soffan och buren eller upp på skrivbordet Har även satt för eluttaget Försöker även ha så få saker som möjligt i rummet Även om grejerna inte blir söndertuggade eller pluttade på så blir de definitivt dammiga

Brukar köpa papprullar till mina att leka med (Gjutrör från Bauhaus) Tar också hem kartonger från jobbet, som jag gör ett eller flera hål i Även några trähus och en gren finns att leka med

Vaktar våra hela tiden när de är ute Känns som de egentligen har koll på vad de inte får bita på Och det kan räcka med att jag tittar på dem för att de ska sköta sig Sedan tappar man fokus nån sekund och en bit tapet får "sätta livet till"  Tungan ute

Cayenne*
0

Våra chillor bor i ett av barnens rum.Vi släpper ut dem där oftast. Vi hade så vi kunde skärma av en bit av rummet, men den avskärmningen gör ingen nytta då de kan hoppa över. (Den är i höjd med ett kompostgaller) så de är i hela rummet. Vi tar ibland på kvällarna även med dem till vårt nybyggda tvrum/biorum som är byggt med sladdarna till högtalare innuti väggen.

Ibland tar ett av barnen in ett par av dem till sitt rum också. Huvudsaken är att de inte är ensamma, utan någon finns hos dem och håller koll.

Två av våra tycker om att springa i röret vi har, men de övriga tycker mest om att springa och hoppa runt. städar jag i buren, är de nyfikna och vill vara med. Tittar vi på Tv kommer de och hoppar upp till oss.

http://www.totoroschinchilla.n.nu/

orecus
0

#8 Haha, vilken tur! Då behöver jag inte känna mig ensam..

Ja, dammigt blir det ju garanterat. Trodde chillor skulle vara "renliga", men här ligger det ett tjockt lager bad-damm bland annat, bara någon dag efter städning. Haha!

Så dom leksakerna kommer aldrig in i buren med andra ord, för omväxling?

#9 Mina har då inte förstått att hoppa över mina täckta kompostgaller.. Men jag har dom förvisso på höjden..?

Koll har jag definitivt när mina är ute, men det är det jag vill kunna slippa lite.. Alltså, jag är ju med hela tiden. Men att inte behöva oroa sig, som man inte behöver på samma sätt om man har ett chillarum.. Nu får ju mina fnatt ibland och kör wall-jumps och ninjasparkar mot avskärminingen som far iväg. Då blir ju både dom och jag rädda. Ingen hit.. Morgan som är rymningsbenägen och varit på vift två gånger, håller jag ett extra öga på. Heh.