Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 3563 ggr
[Airo]
1

Skaffa chinchilla

Funderar skarpt på att skaffa 2 chinchillor i slutet av månaden/november.

Har läst på en del, men finns lite saker som jag undrar..

• Vilket rekommenderas mest, två honor eller två hanar? vilka sägs vara snällast osv?
  • Vad brukar det kosta i månaden att ha 2 chinchillor, med allt de behöver?
  • Vilket är det bästa måttet på bur, för 2 chinchillor?
  • Behöver de ha några speciella "leksaker"?

Skulle även vara tacksam om uppfödare kunde skriva samtliga viktiga saker som är bra att veta för nybörjare som jag.. Oskyldig

Letar fortfarande efter uppfödare, så får se om jag hittar någon bra.. kan inte betala allt för mycket för en chinchilla (vill dock ha stamtavla på dom, men har hittat för 300 och 500?) bara om jag ska ha råd med bur, mat osv.

Ciccipicki
2

Hej!

Det finns vuxna chinchillapar som behöver hitta nytt hem. Hona tillsammans med kastrerad hane. Då får du ett färdigt sammansatta och sociala chillor. Chillorna har stamtavlor. Ägarna är inte noga med något pris, viktiga är att hitta ett hem.

Då får du även med transportbur, badkar och andra tillbehör. Bur bör man bygga nytt/ de har garderobsburar, men de har några år på nacken och är inte så fräscha.

Idag finns chillorna i Partille, men jag kan hjälpa till med transport av chillorna via Alingsås.

De par du kan välja mellan är:

Par 1:
Blåklocka, violet hona, född 2005
Nataniel, grå ebony hane, kastrerad, född 2006

Par 2:
Loftgårdens Dorotea "Tea", grå ebony hona, född 2003 sitter med sin son
Haijati (är inte säker på stavningen), grå ebony, kastrerad, född 2005

Kan detta vara något intressant?

Går jättebra att maila, cicci@junfors.se

mikkan01
0

Vad roligt!

Tror inte det är någon större skillnad om det är honor/hanar? Jag har två hanar tillsammans som är jättesnälla mot oss och varandra.
Enklast är att ta ett äldre par som redan sitter ihop så vet du att dom i alla fall går ihop utan bråk o.s.v. =)

Att ha chillor är väldigt billigt enligt mig….sen beror det väl på vad för pellets du tänkt använda och vilken sand, ju bättre desto dyrare.
Pelletsen räcker rätt länge då dom mest ska ha hö.
Jag köper 3kg pellets för 60kr typ som räcker i flera månader…sand köps lite oftare då jag byter oftare men det är ungefär samma pris som för pelletsen. Hö och spån går väl på ca 30-40kr påsen. Spån räcker länge och här räcker en stor påse hö i ca 1 månad.
Så kanske 60kr i månaden=)

Två chillor ska ha en bur på minst 100x100x50cm men ju större desto bättre. =) De behöver inga speciella leksaker men massa hyllor att hoppa mellan, grenar att klättra runt på och en timmes rastning utanför buren om dagen vill dom gärna ha.

~mikkan

BusBella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Honor som hanar spelar ingen roll, de går oftast lika bra ihop. Chinchillor är inte direkt dyra, och eftersom du har kaniner betalar du ju redan för spån och hö så då är det bara sand och chinchillapellets som gäller utöver de inköp du redan har. Bästa pelletsen är Mästers och bästa sanden är whitte mollen, det går att köpa hos de flesta uppfödare. Buren ska vara minst 0,5 kvm i botten och 100 cm hög (vilket Mikkan01 redan skrivit), kortaste sidan ska vara minst 50 cm. Det behövs mycket hyllor och grenar att hoppa mellan, och mina uppskattar att ha något litet som tex en liten pinne eller en gnagarhantel som de kan hoppa omkring med. Chinchillor är verkligen ett djur jag kan rekommendera, när de blir tama är de väldigt mysiga och man blir snart beroende av dem.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[Airo]
0

Har dom lätt att bli sjuka?

Kan ni rekommendera några bra uppfödare?

BusBella
0

#4 Inte särskilt lätt med bra foder och sand. Mina har aldrig varit sjuka, men jag har ju inte haft särskilt länge heller. Vi har ju UlrikaD och Zuzziquie här som föder upp.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Millchan
0

Hej vad trevligt att du vill skaffa chillor Glad

Vad kostar det:

En säck mäster pellets 20kg Ca 200kr

En säck Witte Mollen sand 425kr

En bal hö från stall/bonde ca 20-50kr balen ca 10-15kg

Spån storbal 125 liter på lantmännen 100kr

Ha gärna mineralsten i buren med, kan köpas tex av "silverklippans Chinchilla" och kostar 35kr st

Sen går det självklart att köpa i lösvikt också men tror kg priset blir lite mer då!

Viktigt för att hålla chillan frisk är att ha bra hö, pellets och sand och dom ovan nämda är det bästa för chillor i sverige i dagsläget!

Att chillan inte har för varmt eller står i drag är en annan sak man bör tänka på!

Satsa gärna en större slant på chillorna, köper du en säck pellets så klarar du dig väldigt länge och pelletsen håller i 1år och en säck sand räcker också väldigt länge på två chillor, hö däremot kan man få köpa lite oftare kan tänka mig att en bal på 12kg räcker ett par månader.

För mig går det åt en säck pellet och sand på 6 månader och jag har 14 djur

Jag snittar mina månadskostnader på min chillor på (hö, pellets, sand, spån) på 274kr på 14 djur! Dock handlar jag inte mat mm varje månad =)

Varför inte passa på att åka ut på nån utställning för att se på lite djur och få prata med många kunniga chilla entusiaster, vi har en utställning i Uppsala nästa lördag och en utställning i Tenhult om 5 veckor!

Mvh/milla

Utsällningskommitten

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

[Airo]
0

#6 Tack för information!

Tänkte att den skulle stå i mitt rum, varken för varmt eller för kallt här. Däremot så ska i ju sätta in en kamin på nedervåningen snart, vet inte hur det är med det?..

Hö och sågspån har jag redan, med tanke på att jag föder upp kaniner.

Haha, Uppsala ligger för långt härifrån, så det hoppar jag nog över ;) men Tenhult kanske, får höra med föräldrarna! Pratade med en uppfödare på smådjursutställningen i Alingsås 2010 också så :)

Millchan
0

Kanon att du redan har spån och hö då är det ju bara resten Flört + bur!

Du är varm välkommen till Tenhul, PM mig så kan du få mer info!

[Airo]
0

#8 Hehe, ja. Köper en sådan där "spånbal" som är 1m hög och 30cm bred tror jag den är. Sen flera balar hö.

Ja.. bur. Min far ska kika på jobbet om de kan ha någon "garderob" som vi kan fixa i ordning med godkända mått. 100x100x50, om det inte finns större dvs. Glad

Tack så mycket! Ja, det ska jag göra.

UlrikaD
0

#6 Är lite nyfiken på var du får en säck pellets för 200kr. Du får gärna PM:a mig:)

Millchan
0

Köper av uppfödare "sambeställer

UlrikaD
0

Ok, har själv fått erbjudande att göra så, men då låg priset mycket högre. Därför jag undrade. Så jag beställer ensam nu istället.

Zuzziquie
0

#12 Det beror på hur mycket uppfödaren i fråga beställer. Man får ner priset ju mer man beställer, men beställer man bara ett par 4-5 säckar så blir det väldigt dyrt.. Därav att man närmast "måste" gå ihop för att det ska löna sig.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

[Airo]
0

#8 Gällande utställningar.. vet inte hur det är med chinchillautställningar, men har de med sig lev. klara som ska säljas, eller hur är det?

baltazzarr
0

Hejsan! Jo det brukar finnas Chillor till salu! Å har man fastnat för någon innan så brukar uppfödaren kunna ta med den så man kan titta! Har själv några Chillor till salu! Å har även omplacering av Chillor! Kolla gärna in: www.vageloschinchilla.se (Ibland finns flera för placering som inte ligger ute än, ibland förmedlar jag bara kontakten) Men kolla in å hör av dig vid intresse ;)

Sofia "Fia" Grundström

www.vageloschinchilla.se

Reggad omplacerare i SCAF