Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 1224 ggr
anQii
2012-10-09 18:20
0

Frigolit

Har en liten fundering, om frigolit är farligt för chinchillorna ?

UlrikaD
2012-10-09 18:29
0

Ja, om de tuggar på det och får det i sig.

anQii
2012-10-09 18:32
0

Okej, vad kan de råka ut för då ?

UlrikaD
2012-10-09 18:34
0

Har de tur får de bara förstoppning. Annars kan de dö. Tyvärr leder många gånger även förstoppning till döden så det är ingenting jag hade chansat på.

Zuzziquie
2012-10-09 18:39
0

Kan leda till döden!

Chinchillan kan inte smälta plasten som frigolit är tillverkat av utan det finns en stor risk att det fastnar på vägen ner och kväver djuret. Alternativt att det kommer ner till mage/tarm och där bildar en klump som inte kan smältas utan kan leda till förstoppning eller död. 

Därutöver så ger frigoliten/plasten ifrån säg gaser som inte är helt hälsosamma…

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

anQii
2012-10-09 19:03
0

Okej okej, det var ju tråkigt :/

anQii
2012-10-09 19:26
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte eftersom jag köpt hem en alldeles Ny bur som jag håller på att bygga om till mina 2 flickor Glad och när den är klar ska de få flytta in i den istället.

Och problemet var ju då att det är en bergsbakgrund ur frigolit som jag måste ta bort då.

Men visst kan man ha något liknande som en "akvariebakgrund" med lite berginspirerat, mot bakersta väggen och sedan plexiglas precis framför elr något liknande för att de inte ska gnaga på den ?

Här är iaf en bild på den nya stora buren jag håller på att bygga lite med, därför finns inga dörrar på ännu för de fixar jag nytt nät till Tungan ute Och bredvid till höger sitter flickorna just nu Glad