Nybliven mamma
Jag har nyligen tagit hem två små söta tjejer och skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag får de vana vid mig. Har försökt läsa mig till en del men alla säger olika så det blir svårt att veta vad som är bäst :)
Enligt förra ägaren var de ute mycket ur buren och tyckte om att mysa så de har fått varit ute ur buren för att utforska. Men problemet blir ju sedan att få in de igen eftersom de springer ifrån mig.
Tacksam för all hjälp jag kan få! Med allting om ni tycker jag bör tänka på något speciellt och så! :)

Ha dem inte ute så att de kan springa iväg från dig. Risken blir ju då att du får jaga dem för att få in dem och det kan skrämma dem. Poängen är ju att göra så att de vill komma till dig när du ropar:)
Börja med att se till att de blir vana vid dig när de är i buren och sen släpp dem på en liten yta så att det inte blir att man måste jaga dem. Utan att det är lätt att antingen bara lyfta upp dem, eller om de är svårlyfta, att de kan gå in i buren på egen hand.
Men undvik att ha dem på ställen där det finns soffor, byråer, bord och sånt som de kan krypa under och gömma sig under. Utan försök att ha dem ute på så mycket öppet yta som det går.
En del rastar sina på toaletten i början för att de ska lära känna varandra. Så alla sätt är bra, bara de fungerar:)
Grattis till tjererna Det är fantastiskt att vara "chinchillaägd" 
Håller med om att det inte finns ett sätt Nyckelordet är dock tålamod, tålamod och tålamod
Personligen pratar jag mycket med mina chinchillor Sträcker fram mina händer så de får undersöka En del låter sig bli klappade "genom" gallret Andra börjar putsa/tvätta mina händer om jag öpnnar burdörren och sträcker in armen Ytterligare någon gillar då att helt enkelt ha min hand som sittplats Spelar med andra ord ingen roll vilken respons man får bara det ger resultat
Jag brukar se till att det finns ställen de kan gömma sig på när de är ute Som tex papprullar, kartonger, trähus Dessutom sitter jag på golvet, så de kan komma och hälsa på mig när de vill (Vilket oftast innebär att smaka på mina kläder eller studsa på mig)
Håller med JoJo att tålamod är nyckelordet med chillor och det tar olika tid för olika chillor att bli handtama!
Vissa är mer nyfikna direkt och andra mer blyga eller skygga!
Men låt dom lukta på dig dagligen så dom känner igen dig, prata lungt med dom, ge dock inte för mycket godis då chillor saknar emalj på tänderna!
Ha tålamod, snart lär dom känna igen din röst och lukt, när du släpper ut så sitt med dom i rummet så dom får komma till dig!
Mina chillor några av dom är så trygga att dom hoppar från buren upp på min axel medans jag fixar med maten och när jag släpper ut dom så sitter jag med på golvet och då hoppar dom upp på axeln och vidare upp på mitt huvud där dom sitter och spanar hihi!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
#3 Snygg mössa 
#3 Gud vilken underbar bild Millchan!!!
#4 Eller hur varm och mysig 
#5 hihi ja Chicko trivdes jätte bra uppe på min axel eller på huvudet så hon kunde spana var alla var!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem