Färg? :S
Vad skulle ungen få för färg om jag skulle sätta ihop en chinchilla hetero beige med eventuella inslag av violett och en black velvet? Finns det något namn på färgmutationen hetero beige med inslag av violett? Tack på förhand :)
Hejsan!
Hej igen! Vet inte vad som hände där, datorn fick för sig att skicka iväg mitt inlägg utan att jag hunnit svara 
Violet är en recessiv gen så för att det ska synas överhuvudtaget och i kombination med andra mutationer te x beige så krävs att det violeta kommer från båda föräldrarna.
Men om man nu har en chinchilla som är beige och violet så heter det kort och gott beigeviolet.
Beige violet är inte en egen mutation utan en kombination av två olika mutationer.
Även om du har en chinchilla som är violet och en som är beige vc (violet carrier=bärare) och parar dessa så är det inte helt säkert att den beige släpper den violeta genen och då blir avkomman bara bärare vilket inte syns på den. Däremot en violet chinchilla släpper alltid en violet gen.
Hoppas jag inte rörde till det för dig 
Okej, jag förstår :) tack ^^
Vad blir det för färg på ungen då? Xp blandningen mellan hetero beige + black velvet = ? :p
kan bli brown velvet, black velvet, hetero beige eller standard grå :)
Okej :) tack ^^