Färglära?
Hej! Jag försöker lära mig mer om färger hos chinchillor, och det är minsann inte lätt. ( Jag är nog färgtrög… Typ dysfärgli eller ngt.. )
Men, en mamma som är grå och en pappa som är black velvet har fått den här grabben. I min värld är han ljusbrun/ beige.. Kallas det beige velvet? Eller är jag ute och seglar i fel båt?
Hjälp tack! :)

Behöver nog en bättre bild på honom för att se. En black velvet och en standard kan inte få en beige.
Så antingen ljuger bilden och bebisen är standard grå eller så är någon av föräldrarnas färg fel.
Hm. Tack.
Han är inte grå. Hela han går i en nyans av "kaffe med massa mjölk" färgad nyans. Ljus varmbeige. Bruna ögon med rubin i mitten. Som havannakaniner brukar ha!
Kan det vara så att pappan varit någon mörkt brun variant av ebony? Eller svart med brun bakom? Fattar inte det här. Dysfärgli, som jag sa! Ska se om jag kan sno fler bilder! 

Det spelar ingen roll vad chillor har bakom sig egentligen. Det är färgen på föräldrarna man går efter. Om t.ex ena föräldern inte varit standardgrå utan beige istället så förklarar det ju avkomman.
Okej! Tack! Mamman är grå, det vet jag säkert eftersom jag sett henne. Pappan däremot.. Då är han väl inte svart som dom säger.. Han levde tydligen inte längre..
Annan bild kommer senare.. 
Beige! Tycker det ser ut å vara ebony! Alltså ingen vit mage?
Han e ljusare mellan låren… Men jag skulle inte säga vit… Men visst är han en liten sötnos? :)

Han är ju helt klart beige, sen ser han ju ut som om han är ebony också, men svårt att säga helt säkert då man inte ser magen. Men det man ser ner på sidorna ser ju ut som om den beiga färgen fortsätter.
Men då är färgerna på föräldrarna helt fel.
Hmmm. Vad kan det då vara för färger? Om mamman är grå? Hon såg verkligen stålgrå ut, nästan åt det blå hållet. Inte så vit på magen.. Och pappan var mörk på bilden. Om pappan är mörkt brun? Kan det bli beige då? Eller är det det gråa som gör en beige färg omöjlig?
En fråga till… Han har ljusa beige fläckar på öronen. Är det något som kommer med åldern som hos oss, eller hänger det ihop med färg och/ eller anlag?

Om mamman inte var vit på magen så kan hon ju varit någon variant utav grå ebony. Det förklarar ju ebony-genen hos bebisen. Men pappan kan inte varit black velvet utan måste ha en beige gen också.
Beiga och bruna djur har oftast de fläckarna på öronen. Det hänger ihop med färgen.
Aha! Tack så jättemycket för all hjälp!