Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 01-allmänna-diskussioner
Läst 806 ggr
[RoxannaH]
0

2 honor + 1 hane, funkar det?

Jo jag har ju 2 chinchilla tjejer hemma, jag undrar om man kan introducera en hane hos dem? 
Eller är det dumt att ha 1 hane + 2 honor bo tillsammans permanent?

Kan det fungera tillfälligt?

[alisja]
0

Jag vet att det absolut inte skulle gå med etc. råttor. Men du har ingen aning om det är samma med chinchillor? FörvånadTungan ute

[RoxannaH]
0

#1 Råttor vet jag, har sådana också, har haft många år. Hihi. Chinchillor och råttor är inte lika.

Chillans närmaste släkting bland våra husdjur är marsvinet Flört

[alisja]
0

Åh, fina fina råttor! Synd att man inte har tiden att ha sina egna längre. Obestämd

Ja okej, då lärde jag mig något nytt idag hihi. Oskyldig

UlrikaD
0

Klart det går, men permanent blir det ju inte för någon eller några blir ju dräktiga och då blir det ju delning på något sätt.
Om inte hanen är kastrerad förstås då kan de ju sitta ihop hela tiden.

Om det funkar eller inte beror oftast på honorna. Är det två tajta tjejer så kanske de inte accepterar en hane. Men jag har haft sådana triosar vid tre tillfällen, har funkat bra.

Men köper man en hane får man väl också vara beredd på att det kanske inte funkar och då ha en plan på hur man ska göra istället. En till bur och en till hane som sällskap, eller någon annan som sällskap till honom, eller hur man nu har tänkt. Men att man har en plan B och en extra bur ifall det inte funkar. Och även ha en extrabur ifall det blir bråk när någon blir dräktig, eller när någon får bebisar.

Det kräver ju också en större bur rent ytmässigt om man har tre, 0.75kvm istället för 0.5kvm.

Det man bör tänka på nu om man sätter ihop något par för avel tycker jag är väl om man har möjligheten att få ungarna sålda. Eller om man ska behålla själv. Det är så otroligt många som säljer chillor just nu och de som avlar på stamtavledjur försöker hålla priserna uppe på den "normala" nivån, medans de som avlar utan stamtavla många gånger säljer för 100kr styck på blocket.

Det är svårt att sälja chillor idag, räcker ju att se annonserna här inne och hur länge de ligger.

[RoxannaH]
0

Det var en kastrerad hane jag tänkte på. Han var ensam sedan några månader tillbaka, och tänkte att det kanske skulle funka att sätta in honom hos honorna tills vidare annars. Glad

UlrikaD
1

Det som kan vara är ju att tjejerna tycker att han inte är nåt att ha och "kastar ut" honom. Och då måste man ha en annan lösning. Beror ju på hur tajta tjejerna är ihop och hur villiga de är att släppa in någon mer i sin gemenskap.

Men vill de ha mer sällskap så kan det ju bli hur perfekt som helst. Sällskap för alla och en trevlig liten flock. Större mått på bur än vanliga bara:)