Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1466 ggr
Justsmiile
0

Motion för chillor under 6 månader?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://www.davidson-chinchillas.co.uk/pages/exercise___chinchillas.php

Läste precis på Davidson Chinchilla´s (USA) hemsida och såg att han skrev där att ungar under 6 månader inte ska motioneras utanför buren, detta eftersom det har bevisats att små chillor som motioneras kan få hypoglykemi (låg blodsockerhalt).

Lite längre ner skriver han även att chillor över 8 år ska man göra samma sak med… (min tant har börjat nå denna åldern men vill inte låta henne sitta i buren, hon älskar att springa och jag anser att hon mår bra av det)

Funderar lite… Är detta bara där det är varmare klimat eller är detta även relevant i Sverige?

Har ni hört om detta innan?

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

BusBella
0

Det har jag aldrig hört talas om, min Mio har alltid blivit motionerad utanför buren och jag vet att alla här på iFokus som har ungar också gör så. Jag tror faktiskt inte ett dugg på det, människor kan väldigt ofta komma med konstiga påståenden och i USA är det väldigt sällan som chinchillor sköts på ett bra sätt. De flesta sitter i små burar, har springhjul, plasthus, gallergolv och får bada en gång i veckan, så det där påståendet litar jag inte på.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Justsmiile
0

Där tycker jag du kommer med ett väldigt dumt påstående. Denna uppfödare är väldigt känd och har hållt på med detta i x antal år. Det är inte okej att dra alla över en kant bara för man sett en från usa med trång bur och illa behandlade djur :) Men jag tänkte bara fråga om andra hade hört om detta tidigare. Kan även säga att jag har haft chillor i 7 år. Har nämligen aldrig hört att de små inte får ut :)

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

LadyS
1

Jag vill börja med att säga att detta är bara något jag tycker verkar rimligt och har alltså ingen som helst säker fakta för detta.

Men som han från USA skriver så kan jag väl tycka det låter lite rimligt.

Dock måste man ju se till själv djuret och inte dra alla över samma kant. Alla djur har ju olika förutsättningar.

Små chillor bör ju inte motionera för mycket just för att de är små och fortfarnde håller på att utvecklas. Men lite motion tror jag inte skadar.

Och vad gäller lite äldre så är det nog samma sak där… de börjar komma upp i åldern och bör därför inte springa runt som tokar. Men ser man att djuret mår bra av att röra på sig så ser jag inget fel i att låta de komma ut och röra på sej….

Det är ju egentligen bara till att titta till oss människor. Motion mår alla bra av men i rätt mängd.

Så JustSmiile… låt du din gamla tant få komma ut och röra på sej. Förhoppningsvis slipper hon sin rullator lite längre då ;)

UlrikaD
0

Skulle jag hålla min snart 10-åriga Sambal instängd så skulle det bli myteri här hemma.
Men däremot springer hon ju inte runt som en tok längre, hon är ju ändå en äldre dam:)
Men skutta omkring, sniffa, klättra och bara vara ute vill hon allt.

Det där med bebisar stämmer väl mer tycker jag. Jag släpper bara ut mina bebisar i typ knät när de är små. Sen efter 10 veckor så får de röra på sig lite mer, då har de ju massa spring i benen. Däremot så springer de ju kanske tio minuter och sen vill de sitta i knät och gosa igen.

Allting med måtta funkar här iallafall.

Justsmiile
0

okej! tack för era svar :D

jo men det är sant det ni skriver, bra att ha med sig när det blir aktuellt :)

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

Zuzziquie
0

Har aldrig hört talas om det relaterat till chillor tidigare, men man ska vara lite försiktig med det hos valpar hos små hundar också, så det kan säkert stämma hos små chillor också!

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

BusBella
0

#2 Jag tycker inte det var ett dumt påstående, bara för att hon är känd och har haft chinchillor länge betyder det inte att allt hon säger är rätt, och jag kunde inte hitta några bilder på hemsidan som tyder på att hennes chillor bor jättebra (inte heller några som tyder på att de inte bor bra). Men det ska vi inte diskutera nu.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

LadyS
2

#7 Busbella… till vis del har du rätt, bara för att hon är känd vet hon inte allt, men åandra sidan så har hon hållt på med chillor x antal år och har nog ganska bra kunskap om dem och vad som funkar där över.

I alla länder har man ju olika sätt. Ett sätt som kan vara rätt här kan vara helt fel någon annanstanns.

Tyvärr är det ju så lite forskat om chillan så man kan inte säga att allt som skrivs är säker fakta. Det som kan vara det som används idag kan upptäckas om några år och visa sig vara helt fel. Saker förändras hela tiden.

Dock ska man inte dra alla över samma kam och säga att de har konstiga idéer. Det är från USA en del av forskningen kommer och även sådant som vi använder här hemma.

Sen måste jag även få påpeka att skriva att du vet att alla här på iFokus motionerar sina ungar tycker jag är lite vågad.

Vad räknar du som unge? Och är du säker på att jag motionerar mina utan för buren?

Jag vill bara påpeka att jag menar inget illa eller vara otrevlig.
Är bara lite nyfiken på hur du tänker och tycker :)