Hjälp mig. Förvirrad
Jag är ju nybliven chinchillaägare å försöker lära mig allt. Men nu e jag förvirrad efter ett besök på Arken zoo i varberg. Jag har ju hela tiden fått höra att man inte ska ha hjul till chinchillor men på arken sa dom att man kunde ha det om det inte va för litet. Nu vet jag ju varken ut eller in längre:(
Jag personligen anser att man inte ska ha hjul då chillorna kan skada sig. Ska man mot all förmodan ha hjul så ska det vara så gigantiskt att en chilla kan springa rak i den utan att varken rygg eller svans böjs uppåt. Men skippa hjulet å se till att motionera dom i hemmet istället genom att släppa dom lösa någon timme om dagen :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Chinchillor ska inte ha springhjul, sådana stora hjul som behövs för att inte ryggen ska skadas finns inte. Djuraffärer vill oftast bara sälja sina produkter. Ett tips är att istället ha en Flying saucer.
Jag personligen tycker att springhjul är ett otyg oavsett vilken djurart man planerar att ge det till. Är egentligen inte förtjust i flying saucers heller, eller några andra beroendeframkallande tillbehör (även om saucers kanske inte åsamkar djuren de fysiska krämpor som hjul gör), men "måste" man ha något till sin chinchilla är det definitivt en saucer och inget hjul.
Djuraffärspersonal är tyvärr ofta långt ifrån kunnig om djuren de säljer, så lyssna absolut inte blint på vad de säger utan dubbelkolla alltid allt på andra håll med.
Tack för dessa bra svar. Jättebra att höra vad ni tycker. Jag lyssnar å lär:)
Jag säger som övriga talare… ska du ha något sådant till dina chillor så är det flying saucers som gäller.
Ett "hamsterlhjul" kröker chillans rygg fel och lika så med svansen vilket orsakar skador på djuret i långa loppet.
Och som visa säger så är det här med hjul beroende framkallande. Men det kan man ju alltid styra med att låta djuret använda hjulet en liten stund om dagen. Och inte låta dem har fri tillgång till det.
Bäst är nog att låta de få komma ut och röra på sig utanför buren och har en trevligt stund