Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 3378 ggr
Millchan
2012-09-12 18:00
0

Förstoppning?

Har försökt få reda på på alla ställen jag kan komma på om vad man ska göra när en chilla är ordentligt förstoppad, bajsar knappt alls!

Har gett russin, vätskeersättning, cc och har låtit chillan springa ute, när hon är ute och springer bajsar hon en del men inget i buren!

Hon äter både hö och pellets!

Tar emot alla tips jag kan få då jag vet att en förstoppning annars kan sluta med en död chilla!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Zuzziquie
2012-09-12 18:41
0

Paraffinolja! Fungerar inget annat så fungerar det som en sista lösning!

Osäker på hur mycket man ger, har aldrig behövt ge, men vet att Ulrika har gett det någongång - hon kanske ser det här och kan svara på hur mycket man ger..

Tror att det går att köpa på tex apotek (min oöppnade flaska ser iallafall typiskt apotek-ig ut)

Ulrika! Du kanske kan kanske svara på detta?!

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Millchan
2012-09-12 18:48
0

Tack susanna för snabbt svar!

Parafin olja finns hemma, sprutade upp i rumpan på henne ca 0,2ml i förrgår och då kom det ut 2 pluttar men pratade med Hagels och hon sa att man bör inte spruta upp olja i rumpan då tarmarna kan spricka ???

Kan man ge via munnen istället och sen är det jus hur mycket???

cinna
2012-09-12 19:40
0

Vet inte om man vågar sig på att ge råd, men här kommer i alla fall lite tankar…

Vill inte ge mig in på hur mycket parafinolja man ger till en chilla, men har gett det till en av shettisarna, 250 kg pålle och 40 ml tror jag det var.Oskyldig

Ring vet och fråga!! Kan Microlax vara ok efter veterinärordination!!? Det löser ju liksom upp det…? Frågan är väl bara hur långt in pipen ska????

Skulle absolut INTE ge mer parafin i rumpan, utan spruta det i munnen. Är tarmen överfull av avföring så tänjs de ut ännu mer - tänk överfull ballong… och så häll i lite till. Man ser ju liksom inte vad som händer i tarmen, eller hur?

Om hon trots allt bajsar när hon är ute - har du någon möjlighet att ha henne ute och motionera henne mer? Så länge det kommer bajs finns det hoppFlört

Millchan
2012-09-12 20:13
0

Chillan ska ut snart ska bara få barnen i säng först, har köpt katrinplommonpure som jag tänkte ge!

Kan man ge lactulos tro?

Zuzziquie
2012-09-12 22:47
0

Milla, jag skulle köra paraffinolja i munnen, ta upp lite i en spruta och prova ge. Hör med veterinär om du vill vara på säkra sidan ang mängd, du behöver inte ring anågon som bor nära dig utan du kan ringa vem som helst bara för att rådfråga.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

UlrikaD
2012-09-13 02:05
0

Man ger paraffinolja i munnen. Jag tar den minsta sprutan och ger en full sådan 1ml bör det väl vara i en sån. Väntar en timma, händer det ingenting så ger jag en till.

Det man bör tänka på är att när de bajsar sen så tar oljan med sig all näringen de hade i tarmarna så det är viktigt att de börjar äta snabbt efter förstoppningen.

Bajsar de inte så är det veterinären som gäller. De dör annars.

cinna
2012-09-13 07:42
0

Hur går det?

Justsmiile
2012-09-13 09:54
0

oj.. HoppasHoppas att det går bra milla! 
har inte varit med om detta själv så vi får hålla tummarna att det ordnar sig efter paraffinet…

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

Millchan
2012-09-13 12:39
2

Haloj allihop här kommer en uppdatering!

Tog ut chillan i går och gav ca 2- 3 ml vätskeersättning, hittade recept på nätet, släppte chillan på golvet och ut flög det tre normala pluttar bajs, jejjj…

Hon sprang glatt iväg och studsade runt, hoppade upp på köksstolarna och ner igen och lite mer bajs kom det!

Lämnade henne ensam i köket medans jag matade dom andra chillorna och gick sen tillbaka till henne, var väl borta från henne ca 30 min, vägde henne och hon hade gått upp från dagen innan 5g vilket jag tycker är bra och då hittade jag ca 30 bajspluppar till i normal storlek, sen fick hon springa ytterligare ca 30 min!

Gav henne restrerande vätskersättningen som jag hade i en 5ml spruta och släppte in henne i buren och då bajsade hon i buren med!

Gosade en stund senare med henne i buren och då kom det bajs, dock har det inte kommit mycket under natten och hon ligger fortfarande i sitt hus och sover!

Har haft kontakt med både Cattis och TH för rådfrågning och har nu troligtvis hittat ett möjligt problem då två till av mina chillor haft något mindre pluppar på sistonne men ändå repat sig så min misstanke är HÖet så nu slänger jag det hö jag har och köper nytt och förhoppnngsvis så artar det sig!

Chillan kommer att komma ut på kvällen ett tag och behövs det mer vätska så får hon det!

Det känns skönt att det inte är total stopp i tarmarna då hon ändå bajsar en del och att hon är pigg, hon är inte svullen i buken heller och hon äter har nu koll så att hon dricker ordentligt också!

Tack för att ni är så många som bryr er om mig och mina djur Glad kram på er!

JoJo!
2012-09-13 20:35
0

# 9 Skönt att det verkar ordna sig för din lilla tjej

Skrev aldrig igår, men klart man blir orolig så fort en chilla mår dåligt Blir även nojig och kollar till mina stup i kvarten De tycker nog att matte beter sig konstigt

Millchan
2012-09-14 08:24
0

#10 Haha ja nojig blir jag ofta både vad gäller barnen och djuren!

I går gav jag ingen vätskersättning då jag hade markerat i vattenflaskan och hon hade druckit samt så såg jag henne dricka i går!

Hon fick däremot vara ute och springa i går kväll och på 1 1/2 timme bajsade hon 110 pluttar, haha ja jag räknar pluttarna då jag går efter dessa 210 pluttar som borde komma på ett dygn!

Ska kolla in i buren på hyllorna snart för att se om hon har bajsat i natt!

Millchan
2012-09-18 11:48
1

Nu har det gått ett par dagar och chillan min mår bättre som tur är, hon tappade lite i vikt men är på väg uppåt igen, äter, dricker och skiter så nu känner jag mig lite lugnare!

Tack för allas tips och råd och att ni velat följa hur det går!