Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 01-allmänna-diskussioner
Läst 1204 ggr
Kire84
0

Ska dom sova så mycket???

Jag har igår köpt mig två chinchillor. Dom hade en alldeles för liten bur men såg friska å pigga ut. Jag åkte direkt å köpte en jättebur åt dom å inredde med massa kul. Men från igår så har dom typ inte gjort mer än att sova. dom ligger å sussar sött i sitt lilla hus. Kan dom va så trötta på grund av omställningen. Jag tänker flytt, Ny bur osv. Jag prövade att muta dom med varsitt russin vilket båda gladeligen satte i sig. sen in i huset å fortsätta sova. Kan dom va så trötta eller ska jag oroa mig för nåt annat?

BusBella
0

Chinchillor är nattaktiva, vissa sover hela dagarna. Det beror också lite på flytten, när mina tre flyttade till mig satt alla på var sin plats i flera timmar utan att röra sig och det tog flera dagar innan de började hoppa runt. Du får ge dem lite tid.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Kire84
0

Dom äter å så men verkar inte dricka så mycket vatten. Men dom kanske inte förbrukar så stora mängder? dom har flaska

BusBella
0

#2 Mina drack nästan inget under de första dagarna, det är inget att oroa sig över men om det håller i sig så får man kontakta veterinär men jag tror inte det är något problem.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

JoJo!
0

Grattis till dina monster Tungan ute Det är fantastiskt att vara chinchillaägd Vad bra att du ordnade med en Ny bur på en gång

De har en förmåga att kunna sova nästan hur mycket som helst Speciellt alla ljusa timmar på dygnet Omställningen och stressen det framkallar att flytta gör att de sover ännu mer Alla förändringar medför det Har själv precis gjort en ihopsättning här hemma Idag har jag knappt sett dem alls utan de ligger bara och sover uppe i huset

Ge dem lite tid och låt dem upptäcka saker i sin egen takt De är otroligt nyfikna vilket brukar visa sig när de känner sig mer trygga Lycka till !

mikkan01
0

Tycker att mina sover mest hela dagarna jag med haha ;-) 
Är man och pillar i buren brukar dom vakna och undra vad som händer och vill gärna vara med. Låt dom vara dom första dagarna sen kan du börja få dom lite intresserade genom att vara där rätt mycket…funkade för mig i början.

Blir nog en väldig omställning med nytt hem och ny ägare. Mina drack inte heller så bra i början…det ger nog med sig.
Grattis till chillorna!!! Skrattande

~mikkan

Kire84
0

Tack. vad snälla ni är. Jag tror nog detta ska gå bra. Idag har jag varit ute i trädgården å kapat till fina klätter å gnaggrenar av äpple. Å nu i skrivande stund så har monstrena vaknat till liv å utforkar den nya buren. Jag e imponerad av vilka jättehopp dom kan göra. Läser på så mycket jag kan för att bli en så bra ägare som möjligt till mina små. Bra forum detta:)

Justsmiile
0

det är bra med chillaägare som är så intresserade! :D

du kommer inte och kollar på utställningen?

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

Kire84
0

Detta har jag nog missat. Var å när är detta?

S*Silverklippan
0

Hejsan och grattis till nya chillorna!

Mycket information samt olika event hittar du på SCAF's (Svenska Chinchilla Avels Föreningen) hemsida, www.chinchilla.se

Där finns alla datum till kommande utställningar, temadagar samt annat roligt och nyttigt.

Mvh

Cattis

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

UlrikaD
0

Grattis till chillorna. Vad blev det för bur? Alltid nyfiken på vad man kan hitta i affären som har bra mått.

De sover nog en hel del pga flytten. Sen är de ju kvälls och nattaktiva djur så deras vakna tid är ju mestadels när du sover.

Om de hade för liten bur innan, hade de rätt foder? Kan vara värt annars att  byta ut till ett bra foder lite i taget. Fel foder och dåligt hö ger också trötta chillor. Sen samma när det gäller sanden, om de inte fått bra sand innan byta ut den till någonting annat:)

Kire84
0

Det blev en sån där stor voljär som hornbach säljer. verkade bra. har inrett med mång hyllor bla. Dom satt i en på tok förr liten bur innan. Fick foder från ica maxi. detta har jag ändrat på å börjat blanda ut med ett bra foder Arken hade. dom verkar störtälska det nya fodret. Höet jag har är från egen produktion högsta kvalitet. Det enda jag tycker är att dom dricker dåligt men det kanske löser sig. nu ikväll har dom vart jätteaktiva.

UlrikaD
0

Låter bra, har bara sett de där fyrkantiga voljärerna från hornbach, de som är 60x60 tror jag.

Försök hitta Mästers chillapellets eller Bello chillapellets. Om det nu inte är något av de som Arken säljer. De två är de bästa fodren som finns just nu vad jag vet iallafall.

De brukar dricka under natten, så kolla vad nivån står på innan du går och lägger dig och kika igen imorgon bitti.

Millchan
0

Vill också gratta dig till chillorna, kul att du frågar så mycket det är så man lär sig =)

Vet inte om du har kollat SCAFs hemsida ännu men annars kan jag berätta att höstens första utställning är den 22/9 i Norrköping, tyvärr är det försent att anmäla djur nu men du är väldigt välkommen att besöka utställningen och det är gratis att komma dit, där finns väldigt många erfarna chillaägare samt uppfödare som gärna svarar på frågor!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem