Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 06-burar-och-inredning
Läst 2139 ggr
mikkan01
0

Lacka/måla buren inuti?

Min bur är byggd av två olika delar, underdelen är hemmagjord av mdf skivor och överdelen är av en gammal pax garderob.
Överdelen kissar chillorna absolut inte på medan underdelen är nerpissad helt och hållet. Mdf-skivorna verkar också suga åt sig kisset och det blir extremt fula fläckar och det luktar eftersom det suger åt sig då…försöker skrubba bort allt så gott det går men det funkar såklart inte.

På överdelen använder dom lådan jag lagt dit med spån i, har en likadan på underdelen men dom kissar alltid på sidan om den. Riktigt irriterande så jag tänkte bara kolla hur ni gjort? Vill inte behöva bygga om burar stup i kvarten för att det luktar kiss…
Finns det någon giftfri chillavänlig färg/lack? Dom kommer inte åt att gnaga någonstans egentligen och har grenar i tusentals så dom gnager inte på hyllorna gjorda av pax-garderoben.
Vill ändå inte riskera att dom får i sig något…några tips? =)

~mikkan

Millchan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har plexiglas i botten som vi har limmat fast med silikon sen har vi spån på det så dom har aldrig kommit åt botten och det håller sig tort och är lätt att rengöra/städa!

Mitt tips är plexi, dock lite dyrt men väl värt, annars vet jag att många målar invändigt sina burar men jag gilla den naturliga trä färgen Flört

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

mikkan01
0

Smart=)
Funderar på att göra någon slags låda som går att ha som botten som går att ta ut och städa (har min bur väldigt högt upp)…Vill helst inte ha spån över hela botten då dom sprätter ut så mycket…känns som att man får dra dammsugarn runt golvet 3 ggr per dag=)

~mikkan

Zuzziquie
0

Och jag har bottnar av plåt, gjorda efter mina mått och med kanter (som en låda) hos plåtslagare!

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Millchan
0

#2 Enda gången det brukar komma ut lite spån är precis efter rengöring annars blir det knappt nå spån på golvet dock blir det lite skitpluttar som vi får sopa ett par ggr om dagen Flört

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

mikkan01
0

Har funderat på det med en låda av plåt men kan tänka mig att det blir dyrt för en fattiglapp som mig Obestämd

Annars lägger jag bara dit en kant som stoppar spånet att komma ut och fyller hela botten med spån. Har en 5cm hög kant på dörrarna och det räcker inte, tro mig haha! Flört spån och bajs över hela golvet JÄMT.. kanske man borde tänkt på innan man byggde buren..=)

~mikkan

LadyS
0

Spån och små pluttar kommer du alltid får på golvet. Spelar nog ingen roll hur hög kant du gör så lyckas de endå skita ner utanför buren.

Beträffande idéen med lacka och måla buren och hyllor så har jag gjort det med min. Min är gjord i MDF och sedan målad med en trä och metall färg som jag hitta på Bauhuas.
Kan inte garantera att den är chilla säker men mina lever fortfarande trots en del svinn på hyllor och diverse Flört

mikkan01
0

#6 haha nä, så mycket som dom hoppar o har sig så flyger spånet en del=) men när man öppnar dörren till buren och allt skit som samlat sig mot kanten ramlar ner så får man suckandes dra fram dammsugarn Flört

Kanske ska satsa på en lite högre kant och måla insidan =)

~mikkan

LadyS
0

En kanten är att rekomendera. Då blir det inte att de som ligger mot kanten trillar ut när du öppnar dörren.

Ett tips kan vara att sätta en träbit mellan väggarna och skruva fast precis innan för dörren. För att de inte ska tugga i sig "stoppet" så sätt metallkantband på övre biten så kommer de inte åt att tugga i sig för mycket =) Det har jag gjort på alla mina hyllplan och jag har bara lite svinn på kanterna, men det hade jag räknat med.

Lycka till!