Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 1723 ggr
[RoxannaH]
0

Hjälp med inredning!

Jo jag har en gallerbur just nu till mina chillor. Och jag vet inte riktigt hur jag ska inreda den så de blir nöjd. Det är inte världens största bur. Men det är inte tänkt att de ska bo i den hela livet utan bara tills vi kan fixa en större.

Den är 100 x 100 x 60 cm ungefär. (H x L X D)

Har ni några bilder på hur ni inrett era så kan in kanske hjälpa mig? Oskyldig

Eller om ni har tips på vad man kan inreda med.

Just nu har de 1 trähus, 1 tyghus, 2 stora grenar, 2 hyllplan med stegar emellan, sandbad, ett plaströr.

Jag tänkte från början ha råttor i buren, därför den är den storlek/typ den är i. Men sen hittade jag ett par chillor nära och valde att köpa dem istället.

Hjälp? Oskyldig

Justsmiile
0

hängmattor! stor succé när de väl lärt sig hur de fungerar ;)

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

[RoxannaH]
0

Vad finns det för bra tyger att göra hängmattor i ? :P Fleece kändes inte som någon bra ide i alla fall *fniss*

UlrikaD
0

Fleece är det enda jag har i hängmattor och hängtunnlar. Har funkat kanon i alla år. Eller ja…samma hängmattor har jag väl inte haft i alla år, men de tuggar inte på dem. De sover i dem.

[RoxannaH]
0

#3 Okej O_o

UlrikaD
0

Det de däremot kan tugga på (mina då) är upphängningarna. Så jag har hängt upp mina i kedjor, eller direkt i ett fäste med krok.

Så inga snören, band eller liknande har funkat här. Då har allting hamnat på golvet.

Millchan
0

Här fungerar hängmattor och hängtunlar bra med band, har inte gnagat sönder, mina är också tillverkade i fleece!

Dock rekomenderar jag att du tar bort plaströreret då dom kan tugga på dom och råka svälja plastbitar vilket kan skada dom ordentligt!

Annars tycker jag det låter som att du fått till det rätt bra, visa gärna en bild på hur det ser ut nu så kanske du kan få fler tips när man ser hur det ser ut =)

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

UlrikaD
0

#6 Vilka snälla chillor du har:)

Men vad då för plaströr?

S*Silverklippan
0

#7 Trådskaparen skriver i första inlägget att hon har plaströr.

Kan väl dock tillägga att jag själv har ett par plaströr och det har inte varit några problem med det Glad

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

[RoxannaH]
0

Plaströret de har bryr de sig inte om ett dugg. Fleece "tunneln" de har som var upphängt bet de sönder totalt

UlrikaD
0

#8 Tack. Var så inne på hängmattor så jag fick inte in plaströret där nånstans. Missade helt det i det översta inlägget.

cinna
0

Trädgrenar, av ex.vis äpple och päron, som är lite grövre (diam. 5-10 cm) kan man fästa upp ordentligt och lite på sned så fungerar de både som gnagpinnar och broar mellan olika delar av buren.

Edit: Såg nu i efterhand att du nämnt grenar, men inte *hur* du har dem i buren.. Så ett litet tips kanske jag ändå bidrog med.Flört

[RoxannaH]
0

#11 Haha ja men precis ;)

mikkan01
0

Var ute och hämtade in lite större stenar som mina älskar att sitta på =) litet tips bara.

~mikkan

[RoxannaH]
0

Hmm, förstår inte varför stenar skulle vara så spännande men kan ju alltid prova :D

mikkan01
0

Haha inte jag heller men ville få in lite av bergskänslan…dom totalälskar stenarna. Hoppar upp o ner och sitter o spejar =)
Inte direkt världens dyraste sak att fixa heller ;) gillas det inte så är det ju bara att kasta ut med gott samvete.

~mikkan

[RoxannaH]
0

Haha men precis!