Foderskillnader
Har märkt hur enormt stor skillnad det är mellan sverige och danmark vad som anses okej att ge som mat/godis.
varför är det så stor skillnad?
Jag tror inte chillorna blir mindre känsliga när de kommer över sundet? ;)
Ja du, vet precis vad du menar - och det är en väldigt bra fråga :)
Men till att börja med så är det inte alla danskar utan ett par stycken som tycker det. Och sen tror jag att främsta anledningen är för att vi (i Sverige) har börjat se ett samband mellan mycket godis och tandproblem… (I Danmark pratas det mig veterligen väldigt väldigt lite om tandfel)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Jag vet inte om det är ren tillfällighet, har ju inte tillräckligt med underlag för att göra en hel undersökning.
Men de chillor jag har haft som utvecklat tandproblem. Alltså den "dåliga" varianten med tandrötter som växer. Det har inte varit svenska chillor i stort sett. Det har varit importer. Och någon avkomma efter två importer.
Kanske kan ha något samband med foder. Eller så är det vissa linjer bakom. Men kan ju helt klart funderas på.
jaha, väldigt intressant det där…
Jo men jag tror det påverkar djuret mycket med felbalanserad kost.
är det så att det även ses som okej att avla på linjer med fel som upptäckts senare?
vi har väll i sverige att vi ej avlar på linjer som senare visat sig ha tand- eller andra sjukdomar dolda.