Chinchilla badkar
Har länge funderat på vad finessen med det där jättedyra chinchillabadkaret (ca 350:-) är och tänkte att det är dags att få reda på det. Det är utformat som en rektangulär plåtlåda med ett trälock som går i spår som skuvas över så att plåtlådan är öppen eller stängd vad man nu önskar. Hur funkar detta?
Mvh Ellenfyrkant

Aldrig hört talas om eller sett. Har du bild?

Inser att jag har ett sånt, fast inget lock. Det är ju en vanlig plåtlåda. Det kan väl ändå inte vara meningen att chillan ska hoppa in, och man stänger locket så ingen sand ska ramla ut?
Då var det dumt tänkt tycker jag.

#3 Haha, det är ju just vad jag funderar på. Om chinchillan vill bada ska man ju inte stänga in den. Och om den inte ska ha tillgång till badet av någon anledning är det bara att plocka ut det ur buren. Hål för ljusinsläpp och syre åt den instängda chinchillan? Men det konstigfa är att dessa är ganska vanligt förekommande på både webshops och markbutiker runt om i Sverige. Har stött på den flera ggr under säkert ett par års tid iaf.
Mvh Ellenfyrkant

Har fått reda på att det är för att man ska kunna stänga utan att plocka ur badet då chinchillor inte ska ha tillgång till sitt sandbad jämt. Varför detta?
Mvh Ellenfyrkant
det är fel, chillor bör ha tillgång till sanden hela tiden (undantag för honor som fött (infektioner) samt små bebisar (ej lärt sig stänga ögonen))
#5 hört rykten om att dem tex badar bättre om dem får badkaret en stund/dag bara istället för fri tillgång + att risken ska minska att dem kissar i det om dem bara har tillgång till badkaret en stund/dag.
Mina har fri tillgång, ser inga problem så man får välja själv hur man vill ha det :)

Så hur viktigt anses det vara att chonchillor hR tillgång till sandbad 24/7?
Mvh Ellenfyrkant
#8 jag tror det e olika, endel tycker dem ska ha det 24/7, andra tycker kanske dem ska ha det bara några timmar/dag.
Det är inte livsviktigt för en chinchilla att ha sandbad 24/7, dem blir inte deppiga utan det (kan hände men tror är ovanligt), så det beslutet får du ta själv :)
#8 Jag tycker som precis som #9 att det inte är livsviktigt att de har det dygnet runt, men det finns inget negativt med att ha det inne hela tiden, så frågan är varför man inte skulle ha det då?
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Enligt jordbruksverkets rekommendationer så ska man ha det inne hela tiden.
Sanden är ju deras möjlighet att tvätta sig. Jag tänker som om att det vore ju som om jag inte kunde få tvätta händerna när jag ville och kände mig lite smutsig. De vill väl också känna sig rena och fräscha:)
Jag har märkt det när djuraffären hos oss sumpat min sand-beställning och de inte fått någon sand alls på en vecka tills nästa leverans kom.
Alla bara kastar sig i sandbadet och rullar runt hur glada som helst.
#11 Är väl lite av en tolkningsfråga egentligen, står bara att de ska ha tillgång till sand, om det är dygnet runt eller ibland (och vad då ibland betyder) står ju inte angivet…
Men som sagt, kan inte se varför man inte skulle ha det inne hela tiden!

#12 Jag har ju haft länsstyrelsen hemma på besök. Och de har ju hela tiden sagt att sandbadkar ska stå inne hela tiden.
Det var ju då för flera år sen jag hamnade i bråk med dem då de ansåg att jag skulle sätta in sandbadkaret till en hona som precis hade fött. Just för att det skulle stå inne hela tiden.
Jag fick ju anmärkning på det för jag vägrade sätta in det. Bebisarna var 2 dagar gamla.
Kommer du inte ihåg det, Susanna?
#13 Jo då, visst minns jag det. Men det är fortarande egentligen en tolkningsfråga, att dina tolkat det så, behöver inte tvunget betyda att alla andra också tolkar det som ett tvång att ha det hela tiden, men ska man ta det säkra före det osäkra och man vill följa lagen till punkt och pricka så är det ju helt klart säkrast att ha det inne 24/7. Din var ju dessutom speciell i ganska många hänseenden…

#14 Så sant, så sant, suck.