Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 1113 ggr
JoJo!
0

Få bort lukt

När jag våttorkar hos mina chillor använder jag Grumme i ljummet vatten Funkar bra för plastlådorna, men svårare när det gäller att få bort från trä där lukten "biter" sig fast på annat sätt  (Händer att de små odjuren kissar på hyllorna när det ligger mycket hö där) Vad använder ni när ni städar ? Någon som har tips på något som tar bort lukt, men ändå är chillavänligt ?

Itchy
0

en luftrenare,. är suveränt ;)

You can't spell Bitchy without Itchy

S*Silverklippan
0

Det finns ett medel som heter "piss off" och ett liknande som heter "urin off" det finns både för smådjur och för hund och katt. Det är bara att spraya på och låta det verka en stund och sedan tvätta av. Tar bort lukt och fläckar. Vänta dock med att sätta tillbara chillorna i buren tills det torkat ordentligt efteråt =)

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

JoJo!
0

#1 Det har jag redan en Tänkte inte på att skriva det Ger absolut bättre luft i rummet, men nu var det ju även burarna jag ville komma åt

#2 Tror jag sett det i djuraffär och på nätet Var lite tveksam om jag vågade köpa Ska testa det och se till att chillorna håller sig borta så länge det behövs

Millchan
0

Urin of finns som putsdukar/tvättservetter som också fungerar bra och det torkar fort, köpte för katt/kattunge dock är mina slut nu så jag måste köpa nytt, finns på djur kompaniet men säkert på andra djuraffärer också :)

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

JoJo!
0

#4 Ok, ska titta efter det med

Izziegirl
0

"Piss off" är suveränt…men välj den som är neutral…alltså inte citron eller eukalyptus!! Chillorna gillar inte så starka dofter, utan då kan de välja att börja kissa på en annan hylla istället. Och precis som det sagts tidigare i tråden…låt det torka ordentligt innan de får tillgång till buren igen.

JoJo!
0

#6 Ska leta efter en neutral då (Hi,hi Jo, de brukar förstås vara ytterst skeptiska till dofter)

Tack för alla svar Glad

LadyS
1

JoJo… jag har "piss off" och är super nöjd!!

Kan även till lägga at jag får stunden har en som doftar citron och hade innan en som doftade fläder. Mina djur har inte visat några tecken på att ogilla att jag använder de "Piss Off" som är doftsatta.

Det ända jag gör är att vänta så hyllplanen får torka ordentligt… dels så de inte behöver hoppa på våta hyllor och dels för att spånet inte ska bli blött.

Så jag kan varmt rekomendera "piss off" är som sagt super nöjd och gott luktar det i chilla rummet sen =)

Rafflan
0

Det går även att ta sandpapper och slipa där dem har kissat :)

S*Silverklippan
0

Jo men om man bara sandpapprar försvinner inte lukten lika bra Skrattande

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Rafflan
0

#10 kisset försvinner = inget som kan lukta, om dem inte kissat sönder hyllplanet, ¨då e det lättast att byta hyllplan ;)